Svar: Skilsmissebørn - 0 mdr.
19. november 2003
Alder:
0 mdr.
Kære Inger
Det er et meget aktuelt spørgsmål du stiller og der er mange meninger om den sag.
Jeg kender ikke til undersøgelser der er lavet omkring dette emne, men hvis nogen gør er de velkommen til at henvende sig og så vil jeg skrive igen.
Min personlige holdning er at børn har behov for tryghed og for de fleste børn vil det være meget utrygt at skulle bo henholdsvis det ene og det andet sted. Men når nu situationen er blevet sådan, så må man sørge for at barnet/børnene får det bedst muligt inden for de rammer der er.
Det betyder at barnet har behov for sine egne ting, sit eget værelse, sit eget tilholdssted hos både mor og far. Barnet skal føle at det hører til begge steder og ikke at det bor i en kuffert eller kun er på besøg.
Det er også vigtigt at barnet ikke bliver brugt i forholdet mellem mor og far. Det er ikke barnets skyld at de er blevet skilt og barnet skal ikke være et stridsemne.
Barnet har ret til at se begge sine forældre og få omsorg fra begge. Det er en svær balance hvor barnet på den ene side ikke skal føle sig svigtet og på den anden side også skal have lov til selv at sige fra.
Jeg synes det er synd for større børn, hvis de er udelukket fra at komme i f.eks. biografen med deres kammerater, fordi de lige den dag skal være hos den anden forælder. Der skal lyttes til barnets behov og så må man som forældre være fleksible og give plads til barnets ønsker.
Håber du kunne bruge lidt af mine tanker omkring skilsmisse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske