Svar: Grød og amning ift. for tidlig født..fortsat
19. november 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Annemor
Børn kan vise at de har behov for mad på flere måder og det med at vågne om natten kan godt være et tegn på at barnet har behov for lidt ekstra, så jeg er enig med din sundhedsplejerske.
Det er naturligt at et barn, der er på din datters alder, vil spytte skemaden ud. Hun skal lige lære teknikken med at holde maden i munden og føre den over i svælget og synke. Det er helt anderledes at spise skemad i forhold til at få bryst/flaske. Det at noget af maden ryger ud igen, betyder derfor ikke at hun ikke kan lide det, eller ikke har lyst, men at hun lige skal lære.
Jeg synes bestemt ikke at du skal holde op med at give skemad. Det går jo fint og din datter trives med det. Det er flot at hun har taget så fint på i vægt. Så fortsæt du som hidtil.
Det er meget normalt at kvinder taber håret i forbindelse med amning. Ofte er det omkring 4 mdr´s alderen at håret ryger af og det kan virke meget voldsomt. Jeg plejer at anbefale B-vitamin, som du jo allerede tager. Men tag det roligt, håret skal nok komme igen.
Med hensyn til tilberedning af mad, så bør mælken varmes. Det er ikke hensigtsmæssigt at maden opblandes med køleskabskold mælk. Hvis du lige netop har malket ud, så er mælken 37 grader og det er fint at blande dette direkte i grøden, men bruger du erstatning eller modermælk som er koldt, så synes jeg at du lige skal lune det lidt, så hun ikke får serveret kold mad.
Der er forskel på om man selv laver grøden fra bunden eller køber grødprodukter, hvor mælken skal blandes sammen med pulver. Hvis man køber det industrifremstillet grød, så er det nemmeste og hurtigste nok at vælge et produkt, hvor man varmer mælken op (ca 40 grader) og drysser pulveret i til rette konsistens er nået.
Vær i øvrigt opmærksom på at modermælk godt kan gøre grøden tynd (vandig) når det har stået lidt.
Håber du også kan bruge dette svar. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske