Brev:
Grød og amning ift. for tidlig født..fortsat
19. november 2003
Alder:
4 mdr.
Grød og amning ift. for tidlig født..fortsat
Hej Helen...igen.
Først vil jeg gerne takke for dit meget fine og fyldestgørende svar.
Jeg har læst din artikel om "den første skemad" og "fra mælk til skemad".
Du skriver i artiklen, at "Ofte viser barnet også sin interesse ved at følge med, når andre familiemedlemmer spiser. Barnet vil vise at det er parat ved at læne sig frem og åbne munden for skeen".
Min datter har overhovedet ikke vist interesse i mad, når vi har spist, og den eneste grund til at jeg allerede startede på grød/skemad, var fordi min sundhedsplejerske rådede mig til det. Det gjorde hun af den begrundelse, at min datter var begyndt at vågne en gang om natten, og virke meget sulten.
Jeg giver hende p.t risgrød to gange om dagen. Hver gang ammer jeg hende ligeledes. Jeg har tænkt mig at vente med grøntsagsmos til hun er 5 mdr om ca. 14 dage.
Hun spiser og synker grøden (de første 3 mundfulde spytter hun ud), og er også begyndt at tykke på sin tunge. Hun spiser ca. 60 ml grød af gangen.
Når jeg læser din artikel, fristes jeg til at tro, at min datter spiser grøden fordi hun får den, og ikke nødvendigvis fordi hun er parat?
Jeg er nu blevet mere i tvivl om hvorvidt jeg skal stoppe med at give min datter risgrød?
Min datter er født i 36 uge, og vejede 2590 gram. D. 31/10 blev hun sidst vejet og vejede der 6640 gram.
Kan jeg iøvrigt tage andet end B-vitamin for at hindre mit iøjeblikket ekstreme hårtab?
Venlig hilsen
Annemor.
PS: På pakkerne til risgrød (det er det samme indhold som i DK) som jeg køber herovre, står der at den skal tilberedes og blandes med modermælk eller modermælkserstatning, hvilket jeg har gjort. Grøden er således kold, når min datter får den. Men når jeg læser din opskrift, står der at den skal koges op. Har det nogen betydning?