Svar: Mareridt - 4 år
16. november 2003
Alder:
4 år
Kære Hanne
Drømme er jo som du ved en bearbejdelse af dagensoplevelser. Børn drømmer ofte meget og så vidt jeg ved, er det blandt andet et arveligt fænomen at gå i søvne. Så måske du eller din mand har gjort det samme?
Det er fint at du er opmærksom på, hvad din dreng ser i fjernsynet og får af påvirkninger i øvrigt. Desværre er vi jo ikke selv helt herre over, hvad han f.eks. hører i børnehaven. Jeg vil derfor foreslå at I tager kontakt til institutionen og informerer pædagogerne om at jeres søn har mareridt om natten, så de også der kan være opmærksomme på, hvad der bliver sagt der.
Jeg kan ikke præcist fortælle dig hvad der sker, men forstår udmærket din frustration. Du skriver at det kan vare flere timer og du spørger om I må vække jeres dreng. Min holdning er helt sikkert at når jeres dreng ikke umiddelbart kan tales til ro og falde i søvn igen efter et øjeblik, så synes jeg at I skal vække ham.
Der er også en risiko for at man, som de velmenende forældre man er, når man forsøger at tale beroligende til barnet, bliver en del af drømmen, og det var jo ikke hensigten. Ved at vække ham kan I holde ham til den virkelige verden og trøste ham mest hensigtsmæssigt.
Hvis han drømmer om uhyrer under sengen eller har andre fantasier, så kan det hjælpe at sætte navn på disse. At personificere dem så de ikke længere virker så skræmmende. Børn på jeres søns alder har det i forvejen ofte med at personificere ting (noget som tegnefilmsproducenterne har udnyttet til fulde). Det kan f.eks være synd for stolen at benet er knækket, eller gøre ondt på bilen at den har fået en bule.
Håber at ovenstående kan hjælpe jer lidt. Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske