Brev:
Mareridt - 4 år
16. november 2003
Alder:
4 år
Mareridt - 4 år
Vores dreng på 4½ år har voldsom mareridt næsten hver aften, ca. 1 til 3 timer efter han er blevet puttet i sin egen seng. Det aftager efter 5-10 min. og når vi kan tale lidt med ham og han er lidt vågen får han lidt vand at drikke og sover derpå bare videre.
Det er voldsomt. Han skriger av av og mor og nej uha og siger usammenhængende ord uden mening, holder sig for øerne og for munden, mens øjnene er vidt åbne. Han peger ud i luften og råber.
Vi er hos ham mens det står på. Han sidder hos een af os så han mærker at han ikke er alene. Han går også lidt i søvne og kan stå og skrige og græde mens han peger på lyskontakten eller et stykke papir på gulvet. Hvad sker der?
Han ser altså ikke tv-avisen med krig og vold men allerhøjest tegnefilm. Vi er en helt almindelig familie med god rytme i dagligdagen. Sengetid kl 20.30 og op kl 06.30.
Vi synes jo ikke at han oplever noget voldsomt i løbet af dagen. Han er en harmonisk dreng der ikke har oplevet vold og dramatik....
Hvad skal vi gøre. Må vi vække ham i mareridtet?
Med venlig hilsen
Hanne