Svar: Havregryn og honning?
13. november 2003
Alder:
12 mdr.
Kære Madmor
Kornprodukter som hvede, rug, byg og havre indeholder gluten, som hvis man er disponeret kan fremkalde sygdommen Cøliaki. Man mener at introduktionstidspunktet og mængden af gluten har betydning for om sygdommen udvikles.
Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at man ikke giver barnet glutenholdig mad før 6 mdr´s alderen og mellem 6-12 mdr´s alderen gradvist introducerer glutenholdige produkter.
I princippet må man derfor godt give havregryn fra 1 års alderen. Hvorvidt man skal gøre det afhænger lidt af det enkelte barn. Jeg tænker på hvordan barnet spiser i øvrigt, hvordan mavetarmfunktion er osv. Når grynene er kogt til grød er de lettere at fordøje og grød har en god indvirkning på mave-tarm funktionen. Derudover spiller det ind at man jo godt kan spise havregrød uden sukker, men havregryn kun med mælk, det bliver lidt tamt. Og sukkeret skal man jo spare på!
Med hensyn til honning, så frarådes dette til børn under 1 år på grund af risiko for spædbarnsbutolisme. Det skyldes at honning kan indeholde nogle bakteriesporer, der i mave-tarm kan opformeres og danne det toksin, der giver sygdommen.
Håber dette var tilstrækkeligt svar. Det lyder ellers dejligt at have en madmor, der selv laver müsli mv. :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske