Svar: Stor og umættelig dreng med søvnproblemer
16. november 2003
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Ud fra din beskrivelse så lyder det som om at din søn får rigeligt med mad og trives i bedste stil.
Jeg kan godt forstå at du er træt, men hvor gerne jeg end vil, kan jeg ikke give dig et passende søvn og amningsmønster for dagen. Børn er jo som du ved meget forskellige og har forskellig rytme, både hvad angår søvn og hvad angår amning. Et lille forslag følger dog længere nede.
Din søn er kun to mdr. gammel og har derfor stadig behov for at få mad om natten. En natamning kan være midt på natten, men kan også være en amning omkring midnat og igen tidlig morgen f.eks kl 5. Det afhænger helt af barnet, barnets rytme og hvor meget barnet i øvrigt spiser i løbet af dagen. Der er nogen børn der godt kan sove 7 timer i træk i en alder af to måneder, men de fleste kan ikke og det kan du ikke forvente. Men du skal naturligvis ikke amme ham med 1½ times mellemrum natten igennem det har hverken han eller du behov for.
Det er naturligt at han har behov for at sove to gange i løbet af dagen. Han er for lille til at du kan lave en enkelt lur midt på dagen. Men du kan måske forsøge at ændre lidt på hans tider, således at han bliver lagt til middagslur kl 9.30-10 sover et par timer og lægges igen kl 14-15 og sover et par timer, alt efter hvad han har brug for.
Han skal have lov at sove, når han er træt. Du opnår ikke noget ved at forsøge at holde ham vågen andet end endnu mere uro og gråd.
Vær opmærksom på de små signaler han sender som tegn på at han er ved at være træt. Du kan godt forsøge at lægge ham lidt før du tror det er tiden. Der sker ikke noget ved at han ligger og kigger lidt for sig selv før han falder i søvn. Nogle børn sover bedst, hvis de bliver ammet i søvn, og hvis det er sådan det fungerer hos jer, så fortsætter du med det.
Det lyder som om at din søn får rigeligt med mad og det kan som du selv skriver godt være derfor han er begyndt at gylpe meget. Det kan se voldsomt ud og ofte ser det ud af mere end det reelt er. Du skal dog ikke være bange for at han bliver for tyk.
Hvis han gylper meget på hovedpuden i løbet af natten, så er det sandsynligvis også derfor at han er urolig. Vær opmærksom på at han får bøvset godt af, når han har spist. Sidder der noget luft i maven og klemmer, gør det ondt og når luften bevæger sig opad og ud, skubber det lidt mad med på vejen, derfor gylpen.
Ud fra dit brev får jeg fornemmelse af, at du den sidste tid har givet ham lidt ekstra mad, fordi du tolker hans uro som sult. Samtidig skriver du, at han stadig ikke virker tilfreds selv om du fylder på ham. Jeg tror derfor du skal prøve at give ham lidt mere ro i maven og ikke proppe ham for meget. Sørg for at han spiser mest i løbet af morgenen og dagen og undgå at proppe ham med alt for meget mad før han skal sove.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske