Brev:
Stor og umættelig dreng med søvnproblemer
16. november 2003
Alder:
2 mdr.
Stor og umættelig dreng med søvnproblemer
Vores søn på 2 måneder var allerede ved fødslen en stor dreng, som vejede 4,5 kilo og var 56 cm lang. Han har siden forøget sin vægt til omkring 8,5 kilo og længden til ca. 64 cm. Han er generelt en glad og meget aktiv og "vågen" dreng. Dog volder følgende os en del kvaler:
Indtil for et par uger siden ammede jeg ham hele natten igennem, hvilket til sidst blev helt uudholdeligt, da han vågnede og ville have mad med kun 1-1½ times mellemrum. Derefter tog vi "en kold tyrker" og vænnede ham fra natteamningerne - med stort held i godt en uge. I den periode sov han i ca. 7 timer uden mad, hvor han blot vågnede et par gange og skulle have sutten for at sove videre.
Men nu er vi tilbage ved natteroderiet igen: Jeg giver ham en stor ammetår ved 22-23 tiden, når jeg selv går i seng, og derefter sover han kun ca. 1½ time, før han vågner igen. Vi har forsøgt - som tidligere - at give ham sutten, men det er tilsyneladende ikke nok længere.
Jeg vil meget nødig tilbage til de hyppige natteamninger, da det var meget opslidende, dels psykisk og dels for mine brystvorter, som konstant blev slidt i stykker og var meget ømme.
Nu får vi - og han - en meget afbrudt nattesøvn, hvor han vågner og græder og får sutten ca. hver time, og det ender som regel med, at jeg må amme ham et par gange bare for at få lidt fred.
Om dagen sover han relativt meget: Som regel mellem 2 og 3 timer i barnevognen om formiddagen/midt på dagen og også ofte 2-3 timer sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Ofte lykkes det os først at få ham til at falde i søvn, når han er blevet "overtræt" og umulig ved 17-18 tiden, og hvis han så sover 2-3 timer, vågner han jo først, når han vel egentlig burde blive lagt i seng?
Jeg ammer ham ca. hver 3. time hele dagen igennem.
Jeg har i de sidste par dage forsøgt mig med at give ham en flaske med 200 ml Allomin + amning som sengetidsmåltid for at se, om det kunne tilfredsstille hans tilsyneladende umættelige appetit - desværre uden held. Det virker som om, at han aldrig bliver rigtig mæt og tilfreds, uanset hvor meget jeg fylder på ham. Til gengæld er han begyndt at gylpe meget både om dagen og især også om natten, hvor jeg ofte må skifte hans hovedunderlag flere gange, når det er helt gennemvædet af gylp. Får han for meget mad - og risikerer vi, at han bliver alt for tyk? Og hvordan hjælper vi ham til at få en bedre og mere tilfredsstillende soverytme både dag og nat?
Forslag til et passende søvn- og amningsmønster døgnet igennem udbedes!
På forhånd tak!
Den trætte moder :-)