Svar: Urolig dreng trods hyppig amning
16. november 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Trine
Børn har forskelligt suttebehov og derfor også forskelligt behov for at blive lagt til brystet. Der er også forskel på hvor meget vacuum og hvor mange kræfter barnet har, når det spiser og hvor godt det får tømt brystet.
Du skal være opmærksom på at mælken består af tre dele, hvoraf den første del er vandholdig og dermed slukker tørsten og den sidste del er tyk som fløde,- den mætter godt og giver barnet "elastikker". Din søn kan godt spise f.eks. hver tredie time og tage et egentligt hovedmåltid (altså "tømme" brystet) og så stadig have behov for at sutte kortvarigt ind imellem fordi han er tørstig. Hvis han er tørstig vil han ofte kun sutte få minutter. Det er vigtigt at han får lov til dette og det må ikke forveksles med at han kun hyggesutter.
Det er normalt at have mere mælk om morgenen og i løbet af formiddagen i forhold til om aftenen. Det er derfor vigtigt at du fortsætter med at amme ham hyppigt først på dagen, så han bliver fyldt godt op.
Sørg for at du selv får rigeligt med mad og drikke. Populært sagt skal du have noget at lave mælk af. Vi har som mødre ofte en tilbøjelighed til at glemme at spise og drikke i løbet af dagen fordi det hele går op i barn, bleskift, amning osv. og lige pludselig er der gået en del timer uden hverken vådt eller tørt. Det dur ikke! Sørg for at få en god portion morgenmad og frokost og når du har tid, så skræl en hel skålfuld gulerødder, som er nemme at have klar i køleskabet, hav et par boller liggende, som du kan gnave af ind imellem dine hovedmåltider.
Et gammelt husmoderråd er at drikke maltøl eller mørk hvidtøl. Det fremmer mælkedannelsen. En om dagen er nok. Tag et glas om formiddagen og et glas om aftenen.
Du kan også forsøge dig med ammete, som kan købes hos Matas og i forskellige helsekostforretninger.
Hvis du fornemmer at din mælk løber langsomt, eller at nedløbsrefleksen ikke er så effektiv, så kan du have glæde af at bruge en syntocinon-spray. Det er en næsespray som virker på nedløbsrefleksen og som du bruger lige før du lægger til.
Det er helt normalt at du ikke lægger fra brystet,- det er der mange kvinder som ikke gør og med hensyn til håndudmalkning, så kræver dette en speciel teknik.
Mange børn er urolige om aftenen. Din søn får så mange forskellige stimuli i løbet af dagen og det gør det sværere for ham at finde ro om aftenen. Det er vigtigt at I ikke forsøger at afhjælpe hans uro med for mange forskellige ting, da dette kun vil være endnu flere stimuli og dermed give endnu mere uro.
Det kan være en fordel at jeres søn er hos far om aftenen, når han har spist hos dig. jeres søn er endnu så lille at han ikke helt ved at du er mor og at du er mad, for ham at se, så skal man spise hele tiden, når han er hos dig, fordi du lugter af mad. Det gør far heldigvis ikke, så hvis han efter amning kommer over til far, så vil han nemmere kunne falde til ro, for der er ikke en frustrerende lugt af mælk.
Hvis han bruger sut, kan I også forsøge at putte ham i dynen og lægge ham i liften, som med sine smalle sider vil give ham tryghed. Det kan også være en god idé at gå lidt med ham i en bæresele på maven, dog ikke for længe da det ikke er godt for hans ryg.
Håber ovenstående gav dig lidt ideer. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske