Svar: Madproblemer 15 mdr
4. august 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Sara
Der er flere ting i det du skriver. Jeg vil prøve at nedskrive nogle af mine tanker.
For det første er der din datters alder. I kraft af sin alder, så spiser hun ikke helt så meget som tidligere, hun vokser ikke længere så hurtigt og så er hun naturligt mere selektiv i sine madvaner. Hun har en alder, hvor hun både undersøger for at lære og samtidig også prøver grænser - igen for at lære og for at finde ud af, hvad reaktion hun kan skabe hos andre mennesker (her mor).
At tage maden ind og ud af munden, tygge det, ud igen, ny mad osv. kan godt være en del af at undersøge. Hvad sker der egentlig med maden, når den har været tygget, hvordan ser det ud osv. Det skal hun til en vis grænse have lov til.
At smide med maden kan være et udtryk for at få opmærksomhed. naturligvis skal hun have al den opmærksomhed hun har brug for, når I ikke spiser, men når I sidder sammen I to, så har hun også brug for at du og hun netop snakker sammen, nyder maden sammen. I en sådan situation skal hun således ikke ignoreres, men i stedet kan du prøve at give hende lidt mere opmærksomhed, når hun spiser pænt.
Samtidig skal hun også opdrages i den forstand at hun skal vide, hvor din grænse går. Man smider ikke med maden. Hvis hun således får en nærmest destruktiv adfærd, hvor maden smides til højre og venstre, mælken væltes og irettesættelser overhøres, så synes jeg du skal fjerne hendes mad. Selv om hun ikke er ældre, så er hun færdig med at spise.
Hvis hun protesterer så må du give hende maden igen, men gentager det sig, så er hun færdig. Det kan være en nødvendig handling, selvom hun ikke er ældre end hun er.
Men hold dig hele tiden for øje, hvad det handler om. Altså hvad er almindelig undersøgelse, hvad skal hun have lov til og hvad skal hun stoppes i. Det er en svær balance.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske