Brev:
Madproblemer 15 mdr
4. august 2006
Alder:
15 mdr.
Madproblemer 15 mdr
Hejsa
Jeg har bla. et spørgsmål vedr problemer med min 15 mdr gamle datters opførsel ved bordet!
Hun er normalt en meget glad og "god" lille pige som trives storartet og vi har faktisk kun ganske få problemer at "slås" med ;o)
Hun har altid været utroligt glad for al slags mad, men på det sidste er hun ligsom vendt på en tallerken! Det bekymrer mig at hun faktisk ikke vil spise kød med mindre det er noget ala millionbøf så kødet er gemt i sovsen og hendes interesse for grøntsager er også røget sig en tur, det eneste hun vil spise er majs! Frugt og brød/grød/mos mv spiser hun dog gerne.
Hun er begyndt at spytte maden ud, når den er kommet ind i munden. Sommetider er det fordi hun ikke vil ha det (f.eks. kød) sommetider får hun puttet for meget i munden og spytter ud igen, men andre gange spytter hun det ud og propper noget nyt af samme slags ind igen. Hvad er det lige der sker her?
Mit største problem (nok fordi det irriterer mig mest) er, at når vi spiser, er hun begyndt at smide med maden. Hun tager et enkelt stykke og kyler det gennem luften, det er ikke hele tallerkenen eller sådan at hun lige lader det falde for at se det ramme jorden, nej hun kaster virkelig. Jeg har forsøgt at regne ud, hvad det er der gør, at hun kaster rundt med maden, men kan ikke umiddelbart finde en grund.
Hun gør det ofte midt i måltidet og jeg tror hun er irriteret over et eller andet, men kan ikke finde ud af årsagen. Hvad stiller jeg op med hende, for jeg vil ikke accepterer det, men har samtidig lidt svært ved at tage maden fra hende, når jeg nu ved at hun stadig er sulten?
Hun spiser som regel selv, enten med fingre eller gaffel og vi er begyndt at øve med ske, det går nogenlunde! Hun drikker også selv af kop.
Jeg ved at jo mindre opmærksomhed på barnet jo bedre, men når vi spiser er jeg ofte alene med hende pga min mands arbejdstider. Det er meget svært at lade som ingenting og bare kigge ud i luften, uden at snakke med hende el.lign. når nu det bare er hende og mig ved bordet.
Jeg har prøvet at rejse mig og rydde lidt op i køkkenet, mens hun spiser færdigt, men det ser ud til at stresse hende lidt og hun vil meget gerne have jeg sidder ved bordet med hende! Hvodan kan jeg flytte min opmærksomhed væk på den måde der ikke virker som om jeg ignorerer hende?
Med venlig hilsen
Sara