Svar: Hikke, opkast og afføring
14. juli 2006
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at små børn hikker, måske har du også oplevet det, da de lå i maven. Den fysiologiske forklaring, som jeg har fået engang skulle være at der mellem luft- og spiserøret løber en nerve som, når den bliver påvirket, enten af mad eller luft, medfører hikke.
Det skyldes at trangen mellem spise- og luftrør er meget lille og forklaringen skulle således være at når du ammer og din lille datter bagefter skal af med en bøvs, så klemme luftrøret lidt på nerven og hikken begynder. Nogle gange kan det derfor hjælpe at give lidt at drikke, altså lægge til brystet igen, da der så kommer lidt ned i spiserøret, som påvirker nerven og får hikken til at stoppe.
Det generer ikke din datter, men mere jer forældre:o)
Med hensyn til at kaste op om morgenen, så skal du vurdere om der er tale om rigtig opkast eller gylp. Det er helt normalt at børn kan gylpe efter et måltid, ofte i forbindelse med at der kommer en bøvs. Det kan se voldsom ud, men ofte er mængden ikke så stor. Nogle børn gylper rigtig meget, men det er normalt ikke noget man gør noget ved, med mindre det er så meget at det begynder at gå ud over deres trivsel og de ikke tager nok på. Lige umiddelbart tænker jeg derfor at du skal prøve at tage det helt roligt:o)
Med hensyn til at presse, når der kommer afføring, så er det meget almindeligt at børn bliver røde i ansigtet og laver mærkelige grimmasser. Generelt er små børn jo meget "overdrevne" i deres mimik, f.eks. også når de græder, eller når de gaber - så er du slet ikke i tvivl om at de er kede af det eller trætte. På samme måde er du ikke i tvivl om at din datter laver i bleen og skal skiftes.
Men naturligvis kan nogle børn have flere maveproblemer end andre børn og du kan bl.a. hjælpe din datter ved at give hende lidt mavemassage, hvor du med et par fingre masserer i små cirkelbevægelser rundt om navlen i urets retning.
Du kan også cykle med hendes ben og hjælpe hende med at bukke og strække benene i et stille og roligt tempo, som kan hjælpe hende med at få afføringen ud.
Hvis du oplever at hun har hård afføring eller bliver grædende i forbindelse med at hun skal af med sin afføring så må du drøfte det med lægen.
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske