Svar: Urolig ved brystet 6½ uge
13. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Tine
Tillykke med den lille pige. Jeg er overbevist om at din mælk ikke smager dårligt sidst på dagen, men at det nok mere handler om at din datter har brug for hjælp til at finde ro og hengive sig i søvnen.
Selvom det er varmt i øjeblikket, så prøv om ikke du kan svøbe hende i et tæppe, så hun ikke kan sparke og spjætte, men i stedet bliver puttet og får holdt sammen på sig selv.
Prøv så også om du kan lægge dig ned med hende og amme hende liggende. Hvis hun er lidt overtræt og derfor har brug for at blive skærmet, så hjælper det nogle gange at man lægger sig ned og ammer.
Mit råd i først omgang er derfor at du prøver at lægge dig i soveværelset med hende, sørg for at der er luftet ud og frisk luft, gerne nedrullede gardiner og kun en natlampe, så lyset virker afdæmpet. Am hende liggende, således at hun ligger på siden med sin mave mod din mave og dier fra det bryst som vender mod madrassen. Sørg for at du selv ligger godt med en dyne i ryggen og en pude under hovedet, så du også får slappet af. Hold evt. et lille tæppe om hende, giv hende en finger at holde om eller lignende, ikke snakke, bare få hende til ro.
Håber det hjælper jer lidt videre:o) Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske