Svar: Spørgsmål i forbindelse med udmalkning
13. juli 2006
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det lyder da dejligt med sådan en teatertur. Håber jeg når at svare dig inden du skal ud af døren:o)
Jeg synes du bør fortsætte med at koge flasker og udmalkningsudstyr, selvom der er kalkpletter på. Det er det mest hygiejniske og har betydning for mælk som skal gemmes.
En tommelfingerregel er at børn har behov for 1/6 af deres vægt i døgnet. Det betyder altså at et barn som vejer 3600g har behov for ca 600ml og et barn som vejer 6000g har behov for 1000ml. Nu ved jeg ikke hvad Tobias vejer, men du må ud fra hans vægt prøve at vurdere, hvor meget han så har brug for. Og så må du udmalke lidt ekstra. Det er nemlig sådan at der altid vil være et vist spild, når man giver flaske:o)
Hvis pumpen passer til dit bryst i størrelsen, altså at brystvorten ikke bliver klemt, så er udpumpning ikke hårdere for brystet. Faktisk tværtimod. Barnet arbejder mere med brystet end en malkemaskine eller håndpumpe er i stand til og derfor vil du heller ikke kunne malke lige så meget ud, som din dreng vil spise, når han ligger hos dig.
Håber dette var svar nok. Rigtig god fornøjelse i teatret.
Se iøvrigt både min artikel "Når du giver dit barn flaske" og "Udmalkning og opbevaring af modermælk", som du finder i min artikelsamling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske