Svar: Væskeindtag 8 mdr.
12. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Ditte
Jeg synes det lyder som om din dreng får for lidt væske og rustfarvede plette i bleen i 2-3 dage - det synes jeg bør vurderes af en læge.
Har din dreng blærebetændelse, så skal de naturligvis behandles, men derudover så handler det jo netop om væskeindgift og i forhold til din drengs alder, så mener jeg helt bestemt at han bør have i hvert fald en liter væske.
Jeg ved at lægerne på børneafdelingerne bruger bestemte matematiske forme til at udregne børns væskebehov. Det er ud fra barnets størrelse og alder og ud fra hvor meget man ca. ved at børn i den alder sveder osv. Jeg kan desværre ikke denne formel, så mit er bare et skøn og jeg tænker så mindst 1 liter og gerne op til 1½ og især med den varme vi har i øjeblikket.
Du skal fuldstændig glemme alt om at lære at drikke af kop, og give flaske, da det er den bedste måde at få din dreng til at tage større mængder væske på. Og det lyder som om han godt vil tage imod flasken?
Du må gerne give ham mælk på flaske, men også gerne vand. Det lyder som om han har sat sit ammebehov ned og har svært ved så at følge med via kop. Derfor synes jeg du skal prøve i herdigt med flasken. Giv ham f.eks 2 flasker med mme og 2 flasker med vand dagligt ud over at du ammer og fortsætter med skemaden.
Hans indtag af væske vil sandsynligvis også få indflydelse på hans søvn om dagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Kl. 6 Flaske med mme
Kl. 8 Grød med mælk på og vand til
Ammes og sover formiddagslur
11.30 Bondebrød, frisk frugt, grøntsagsmos, vand af kop
Flaske med mælk eller vand og puttes til middagslur
15.00-16.00 Frugtmos med mælk på/grønsagsmos, vand af kop
17.30-18.00 Aftensmad som I selv spiser, vand eller mælk på flaske
19.30 ammes og puttes til natten.
Ca 22-23: Flaske med mme (eller vand)
Jeg håber det kan lykkes for jer at få jeres dreng til at tage mere væske til sig på denne måde. Vær obs på at komme mælk på den mad, hvor det kan lade sig gøre, f.eks. frugtmos. Vær obs på at tænke alternativt. Nogle børn vil f.eks. gerne drikke vand af en drikkedunk - I ved de der kildevandsflasker.
Hvis han ikke vil have vandet, så kan det være en god idé med lidt fortyndet æblejuice.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske