Brev:
Mad til 8½ mdr dreng
12. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Mad til 8½ mdr dreng
Hej Helen
Du får en lang mail, for jeg er i skrive hjørnet. Sorry, men sådan er det jo nogen gange.
Jeg har lidt spørgsmål ang mad til Banditten, der har været lidt af en prøvelse de sidste mange uger - maden altså. Først fik han jo den der mavevirus og var på diet bestående af soyaMME, banan, risgrød og kartoffelmos, - hvilket egentligt passede ham godt.
Lige efter kom et par dage med stor appetit hvor han nærmest spiste det dobbelte af hvad han normalt fik (grød, grøntmos m kød) SÅ kom et par uger med 4 øvre fortænder på vej hvor han så ikke rigtigt ville ha noget som helst, selvom jeg seføli stod på hovedet for at knække koden, der ville få ham til at spise: grød m meget frugt helst banan, rødgrød, frugthapsere, kogte gulerødder, agurk, grønne bønner og kartoffelstykker, alt helst koldt og kun spise selv.
Nu er tænderne kommet og han vil igen spise (selv). Han er jo 8½ mdr nu og jeg forsøger at give ham 4 måltider og tre flasker om dagen og en om natten. Vi er gået over til brødhapsere til frokost og mere rigtig aftensmad (suppleret med grøntmos).
Mit problem er lidt, at jeg ikke rigtig syntes han spiser så meget ad gangen længere. Min fornemmelse er at det er omkring halvdelen af hvad han plejede før alt det med maven osv. og ja idag har han stort set ikke spist noget til morgenmad eller frokost.
Nu har jeg aldrig målt og vejet maden så meget for min søn ser ud til at trives og er hverken for tyk eller for tynd (tror han ligger på omkring 9-10 kilo og er måske 76 cm men ved det faktisk ikke), men han sover stadig ikke igennem og er faktisk begyndt at vågne op omkring ved 1-2 tiden og stå op i sengen og han vågner osse meget tidligt og ligger og brummer.
Jeg plejede at få ham til at sove videre hvis jeg tog ham over til os, men nu ligger han bare og klasker mig i hovedet og stikker fingrene i mine ører og det er ikke så fedt!
Nå men hvorom alting er, tænker jeg om han mon får nok mad i løbet af dagen, så han kan sove ordentligt om natten. Efter vi sløjfede den sidste lur falder han i søvn som et lys, jubiii.
Men det er en svær balance mellem mad nok og mælk nok syns jeg.
Han bestemmer jo selv madindtaget da han bare lukker munden eller smider maden på gulvet, så der er ikke så meget jeg kan gøre ved det andet end at tilbyde ham noget jeg håber han kan lide.
Her er hans mad fra igår, så kan du se hvad du syntes. Jeg har prøvet at angive hvad han har spist. Jeg tilbyder ham meget mere.
kl 3 180 ml mme (ak ja)
op kl 7.30 (sov længe igår)
kl 8 havregrød (lavet på mme) m ca 3 spsk banan og vand af kop. Spiste ikke meget (ca ½ dl) og fik et par bananstykker.
kl 10 120ml mme
10-11.15 formiddagslur
kl 11.30 grøntmos m frikadelle (ca ½ dl) og rugbrødshapser (3-4 stk) og lidt grønt og vand af kop.
kl 14 hindbærgrød 3/4 dl m tynd risgrød ½ dl på. vand af kop
14.30-15.30 eftermiddagslur (ku ha sovet mere men blev desværre vækket)
16.30 120 ml mme
18 grøntmos m fisk og pasta (1 lille dl), en smule grønthaps, 1 skive vandmelon (ca 12 hapsere) og 8 blåbær, mme af kop
kl 19.30 160 ml mme m lidt risgrøds pulver i.
I alt får jeg hans mme indtag til ca 520 dl hvilket jo ikke er så meget. Er det nok?
Må han få smøreost? F.eks. Leende ko/Philadelphia/Ostehaps?
Jeg fornemmer det skal smage af noget, må han få krydderier og pesto m nødder?
Hvad sker der egentlig hvis de får for meget salt?
Han får altså meget frugt og bær, er det forkert?
Hvor lang tid skal et måltid vare..ca...vi sidder ofte i 40 min - 1 time
Hvis han får en flaske om natten (jeg VED du vil sige jeg skal rykke den til tidligst kl 4 og vi prøver osse på det) er det så det der svarer til en morgenflaske?
Han har endnu ikke fået indmad og der er meget jeg ikke kan finde her til babyer. bla yoghurt og torskerogn og rugbrød. Vi er i DK om tre uger, kan det vente?
Noget andet er at han har meget ofte afføring. Faktisk hver gang han spiser. Er det ikke lidt meget? Jeg er hele tiden skrækslagen for om han skal til at have diarre igen og staklen har konstant rød røv, selvom jeg skifter og vasker og tørrer og smører i et væk.
Kan der være noget galt med hans mave der også gør at han ikke vil spise og ikke sover så godt?
Noget helt tredie er at vi ikke kommer udenfor en dør overhovedet. Det er for varmt og poolen virker ikke for tiden. Det er ham og mig alene hele dagen til far kommer hjem. Jeg ved det er kedeligt for ham og prøver at sørge for at han har noget at lave hele tiden enten alene med en papkasse eller tumle og lege med mig. Kan det være FOR kedeligt så han mister appetitten osv?
Og til aller sidst, hvis jeg ikke har sagt det før så siger jeg det nu. Det er bare så skønt med den her brevkasse. Det her år i udlandet med lille baby havde bare ikke været det samme uden dig og alle de andre.
Kærlig hilsen
Bandittens mor