Svar: Min datter græder når hun skal falde i søvn alene
27. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Sanne
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt din datter græder, når hun bliver lagt eller om hun vågner efter at have sovet lidt og ikke kan falde til ro igen?
Hvis hun protesterer mod at blive lagt, så synes jeg at I skal bibeholde det faste ritual, så hun ved at det er sengetid. Når I så er færdige med at læse godnat historie, så forlader I værelset. Hvis hun græder så går du tilbage og viser hende at du er der, så hun ikke føler sig forladt, putter og går igen. Du må gerne vente tre minutter inden du går ind igen. Hensigten er at hun lærer at hun trygt kan falde i søvn og at I er der, bare inde ved siden af.
Hvis hun vågner op, efter at være blevet lagt, så tror jeg du har ret i at hun ikke er helt vågen. Under den lette søvn (REM-søvn) kan børn godt være grædende og urolige og kortvarigt vågne lidt op, men stadig have behov for at sove videre. I et sådan tilfælde kan du evt. give hende lidt vand at drikke og hjælpe hende med at skifte stilling og putte hende igen.
Umiddelbart skal du ikke tage hende op, men prøve at få hende til at sove videre uden for meget rumsteren. Det er klart at hvis hun er dybt ulykkelig, så er du selvfølgelig nødt til at tage hende op. Det er aldrig trygt at skulle græde sig i søvn. Men du skal forsøge at skelne i mellem gråden. Er det træthedsgråd, fordi hun har svært ved at finde ro eller er det angstgråd, fordi hun er utryg og bange? Det har meget at sige, hvordan hun græder i forhold til hvordan du skal reagere.
Det er en fin observation du har gjort, da du fandt ud af at det at blive vugget var for meget for hende. Det er helt rigtigt, at det at få mange og forskellige stimulanser ofte kan gøre det sværere for barnet at finde ro.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske