Brev:
Min datter græder når hun skal falde i søvn alene
27. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Min datter græder når hun skal falde i søvn alene
Hej
Jeg har fået gode brugbare svar fra dig ang min datters kost, derfor prøver jeg nu, da vi har et problem med vores 6 måneder gamle datter Dicte.
Indtil for ca. 14 dage siden blev hun vugget i søvn, hvor vi sad med hende i vores gyngestol, men pludselig en dag fungerede det bare ikke mere, hun blev snarere mere urolig af det, det tog vi som et tegn på, at det var tid at lære hende at falde i søvn selv.
Vi startede et putteritual, som bliver gennemgået hver aften ligemeget hvem der putter hende, de første aftener gik det fint, det tog ca. et kvarter, hvor hun selvfølgelig græd lidt, men det var tydeligt "træthedsgråd" og det hjalp når hun lige fik sutten. Men efter en 3-4 dage fik vi problemer, den sidste uges tid har det taget 1-1½ time, hvor hun bare græder også selvom vi er inde hos hende, det eneste der hjælper er hvis vi tager hende op, men det hjælper ikke på at få hende til at falde til ro, snarere tværtimod virker det til hun vågner op af det, men jeg syntes jo heller ikke hun skal ligge og græde.
Om dagen har jeg ikke de store problemer med at få hende til at sove, hun bliver lagt ud i barnevognen og får som regel lige lidt mælk i sutteflasken, ellers plejer hun at smågræde lidt, hvor jeg så giver hende sutten og det er faktisk nok. Om dagen har vi ikke rigtig noget putteritual andet end at hun får tøj på, bliver puttet i voksiposen og lagt ud i barnevognen.
Om aftenen kommer hun i bad, vi siger godnat til naboerne (vinker ud af vinduet) læser en lille kort historie og så bliver hun puttet. Tidligere blev hun puttet i sin voksipose, men det holdt vi op med samtidig med vi startede på putteritualet, simpelthen fordi hun sover meget uroligt om natten og derfor ofte endte på tværs af voksiposen.
Hvad kan vi ellers gøre for at lære hende at falde i søvn selv og skal vi evt lade være med at tage hende op, når hun først er blevet puttet?
Med venlig hilsen
Sanne