Svar: Min dreng skriger - hvad gør vi?
22. oktober 2003
Alder:
13 mdr.
Kære Mona
Jeg kan godt forstå hvis du er frustreret, for det gør ondt ind i hjertet, når barnet græder eller skriger og man står der helt hjælpeløst. Det kan være svært at tolerere skrig og gråd, da det vækker nogle følelser i os, som vi ikke altid ved hvordan vi skal reagere på.
Det vigtigste er altid at holde sig for øje at barnet aldrig skriger uden grund. Uanset barnets alder, så ønsker barnet en reaktion på sin gråd. Det er et råb om hjælp og et ønske om at man bekymrer sig for det.
Du må prøve at finde ud af hvorfor han skriger og i hvilke situationer det er. Da han ikke er mere end godt et år gammel, så er det begrænset hvor meget sprog han har og da han ikke med ord kan forklare hvad der er glat, så skriger han. Det er vigtigt at du ikke tager hans skrigeri som et personligt angreb.
Lyt til ham og find ud af hvad det er han vil. Ved at skrige viser han dig tillid og siger "hjælp mig, jeg kan ikke forklare hvad der sker, men jeg kan heller ikke selv overskue situationen". Hvis du siger til ham at han skal stoppe, og ikke giver ham opmærksomhed eller afleder ham, så lytter du ikke. Og det er netop hvad du skal - lytte til ham og forsøge at forstå hvad han vil. Derved hjælper du ham.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske