Svar: Frugtmos - 4 mdr.
22. oktober 2003
Alder:
4 mdr.
Hej
Du har ret i at netop banan er uegnet til frysning, da både konsistens og farve ændres. Det samme gælder for melon og vindruer, som bliver bløde og slatne.
Du kan derimod godt fryse næsten al anden slags frugt og bær også når det er lavet til mos. Æbler og pærer er som du skriver næsten altid gode, men du kan også sagtens lave lidt mos af forskellige bær. Det kan være både kirsebær, jordbær, brombær, blåbær, solbær osv. Også blommer, abrikos og ananas kan bruges. Det er kun fantasien der sætter grænser.
Men noget helt andet er at det egentlig er meget nemt at lave frugtmos og det tager ikke ret lang tid, så måske behøver du slet ikke at fryse ned. Det er jo små mængder der skal til og frugtmosen er jo heller ikke hovedbestanddelen i grøden. Desuden anbefaler sundhedsstyrelsen at frugt optøs direkte i gryde fra fryser, for at bevare smag, vitaminer og mineraler bedst, så jeg ved ikke hver meget tid der er at spare, ved at fryse ned.
Du laver en nem frugtmos ved at skære frugten i stykker, eller tage en lille kop frosne bær og koge det med ½-1 dl vand. Der kan evt. tilsættes en tsk sukker, hvis nødvendigt. Det bringes i kog og småkoger i 5-10 minutter. Efterfølgende kan det presses igennem en sigte eller du kan bruge stavblender til at gøre mosen lind.
Kogt mos kan sagtens holde sig i køleskabet et par dage, så hvis du bare laver en lille portion, så passer det med at der kan komme et par skefulde i risgrøden og der er nok til et par dage.
Da din søn kun er 4 mdr gammel vil jeg foretrække kogt frugtmos fremfor frisk frugt.
God fornøjelse med kokkerierne.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske