Svar: Stadig problemer med natteputteri
22. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Det lyder umiddelbart som om du har fået en fin lille pige, som har behov for tryghed og nærhed og måske bare er et lille følsomt væsen. Det jo forskel på mennesker og hvor nogle er udadfarende og altid råber først op i forsamlinger, så er andre mere rolige, forsigtige og tilbageholdende. Hvordan er du og din mand? Måske ligner jeres datter jer?
Når det er sagt så har din datter også haft en urolig start, både med gråd, kolik og øreproblemer. Og det er en erfaring hun har med sig. Derfor er det kun naturligt at hun sover afbrudt. Dertil kommer at børn skifter mellem søvnfaserne anderledes end voksne og det er ofte sådan at børn netop efter ca. 30 minutter går fra en søvnfase til en anden. Jeg tænker derfor at når din datter vågner op og begynder at græde, klynke osv. så sover hun egentlig stadigvæk, men har behov for din hjælp til at sove videre. Det er derfor vigtigt at du ikke tager hende op her, men forsøger at holde hende sovende.
Derfor er det helt rigtigt det du gør med at berolige hende med en sut og en hånd eller netop ved at køre hende i barnevognen. Altså arbejde på at holde hende sovende.
Det vil være passende for hendes alder at hun sover 2 lure i løbet af dagen, - en formiddagslur og en middagslur og af og til vil hun måske have behov for at powernappe lidt derudover. Bare en ½ time, men det skal der være plads til.
Jeg er ret sikker på at tiden vil arbejde for jer. Hun spiser nu grød og mos + vælling og bryst og det lyder som sagt som om du gør det helt rigtige lige nu.
Det skal nok gå:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske