Svar: Aftenputteriet
22. oktober 2003
Alder:
8 mdr.
Kære 1. gangsmor
Det er helt normalt at din søn har bruge for at sove to gange daglig og måske også lidt mere, når han ikke er ældre end han er. I princippet skal børn have lov til at sove, når de er trætte og man får ikke noget ud af at holde dem vågne, i håb om at de så sover bedre eller længere. Resultatet af at holde dem vågne er ofte at de bliver overtrætte og derfor endnu mere urolige og kede af det.
Når det er sagt, så kan det godt være at man i jeres situation med held kan indpasse de to lure om dagen (formiddag og eftermiddag) så han kan undvære de 30-45 min kl 17 og så komme i seng allerede kl 19 som du selv foreslår. Om det virker må du forsøge dig frem med.
Børn er ofte mere kede af det om aftenen end om dagen. Det kan hænge sammen med at de i løbet af dagen får rigtig mange stimuli og om aftenen kan de ikke klare flere. De har brug for hjælp til at slappe af, hjælp til at finde ro. Ofte forsøger man som forældre, i den bedste mening, flere forskellige ting for at få barnet til at falde til ro - man vugger, synger, leger med ranglen, over til far over til mor, skifter, prøver med mad osv osv i håb om at ramme rigtigt, så barnet falder til ro; men det er altsammen bare endnu flere stimuli og derfor virker det ikke.
Det er utroligt vigtigt at man istedet vælger et fast ritual, som barnet kommer til at kende og falder til ro ved. Man skal som forældre blive enige om, hvad og hvordan man vil gøre og støtte hinanden i den beslutning, der er taget.
Jeg synes at 15 minutter er i orden, når jeres søn skal puttes, men en time bliver i længden for meget for jer alle sammen. Du skriver at du har læst nogle af mine tidligere svar, så har du også set det jeg kalder for se-til metoden. Jeg synes at du skal putte din dreng i sin egen seng, synge en sang for ham, putte ham i dynen. Du kan evt vugge ham blidt mens han ligger i sin seng, men kun få minutter, så forlader du værelset. Hvis han græder venter du tre minutter og går ind igen, lad ham fortsat blive i sengen (med mindre han er fuldstændig ulykkelig), put dynen om ham og gå igen etc.
Hensigten er at han skal falde til ro i sin seng, lære at det kan han gøre på samme måde som i barnevognen og at han ikke er forladt, men at du er der og kommer, når han græder. Samtidig så viser du ham at han skal sove nu.
Med hensyn til amning, så har han ikke længere et ernæringsmæssigt behov for at blive ammet om natten. Når han vågner kan du derfor tilbyde ham lidt vand i stedet (eller far kan, da han ikke lugter af mælk). Du kan med fordel stadig amme ham om morgenen, hvis han er glad for dette. Hvis du har fornemmelsen af at han ikke får så meget mælk i løbet af dagen, må du prøve at passe lidt ekstra ind, så han kan undvære natamningen.
Du skal være opmærksom på, at han også godt kan vågne om natten fordi han drømmer og i det hele taget kan sove uroligt. Det er derfor ikke nødvendigt at reagere med bryst eller vand alle gange, hvor han vågner. Derimod kan det være nok lige at hjælpe ham med at skifte stilling og putte ham igen.
Med hensyn til ørerne, så har du ret i, at det i givet fald også burde være et problem at ligge ned i løbet af dagen og ikke kun om natten. Det er forøvrigt fint at I har hævet hans hovedende lidt i forbindelse med forkølelse.
Jeg håber at svaret her hjælp dig lidt. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske