Svar: Kamillethe - 4 mdr.
21. oktober 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Det har på et tidspunkt været fremme at man ikke måtte give kamillete til børn med risiko for allergi, da kamille jo er en græsart og derfor kunne medføre allergi. Der er ikke belæg for denne påstand.
Kamillete, let sødet, til syge spædbørn har altid være et gammelt husmoderråd og man mener at kamille har en dæmpende effekt på slimhindeirritation. Man har for mange år siden fastslået at denne lindrende effekt ikke skyldes indhold at acetylsalicylsyre.
Sundhedsstyrelsen siger om brug af kamillete at der ingen grund er til at anbefale kamillete som supplerende væsketilskud til et i øvrigt rask barn, man kan i stedet tilbyde vand.
Af hygiejniske årsager fraråder sundhedsstyrelsen at man bruger kamillete til øjenrensning. Risikoen for primær sensibilisering overfor kamillete må anses for meget lille.
Ud fra ovenstående, så mener jeg at man godt kan give kamillete med lidt sukker til et barn, der har feber, er forkølet, har diarré eller på anden måde ikke er helt rask. Kamillete er ikke farligt og udløser ikke allergi.
Men kamillete skal ikke bruges som tørstedrik til et barn der ellers trives med brystmælk og det er heller ikke nødvendigt at bruge kamillete til rensning af børns øjne, her kan bruges rent vand istedet.
Jeg håber at dette beskriver min holdning til brug af kamillete og forøvrigt tak for de pæne ord. Jeg er glad for at du synes om brevkassen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske