Svar: Madrasser/Mareridt eller hvad kan det være?
21. oktober 2003
Alder:
5 mdr.
Hej
Jeg tror bestemt ikke at din dreng vågner på grund af madrassen. Derimod så sover børn meget uroligt og kan godt vågne helt op under den lette søvn, som man også kalder REM-søvn. Det er under den lette søvn at man drømmer. Børn skifter ofte mellem den lette og den dybe søvn og der kan godt være kun en times interval imellem de to faser.
Under den lette søvn vil barnet bevæge hovedet, lave suttebevægelser og suttelyde (de virker sultne) og de kan klynke, græde og virke urolige. Det er helt normalt og det er vigtigt at man som forældre lige afventer og ser, hvad der sker.
Ofte kan det hjælpe bare at hjælpe barnet lidt om på siden, lige at få skiftet stilling og så putte dynen omkring igen, så vil barnet falde til ro.
Jeg vil tro at det er det, der er tilfældet hos jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske