Brev:
Hvordan lærer vi vores søn at sove uden at benytte skrigemetoden?
21. oktober 2003
Alder:
11 mdr.
Vores søn er nu 11 måneder gammel. Til og med ni måneder sov han hele natten igennem - typisk 11-12 timer pr nat. Derefter begyndte han at blive urolig om natten og vågner grædende, nogle gang ligefrem skriger han.
Vi er ofte i tvivl om han græder pga. smerter eller om han bliver forskrækket over at ligge alene i sin seng. Vi har fået tjekket ører og på grund af eksem er vi regelmæssig i kontakt med børnelæge. Eksem er under kontrol.
Vi har aldrig lært ham at sove selv. Fra starten har vi haft kolik og ekstrem eksem og vi har gået med ham i armene for at han kunne falde til ro og til sidst i søvn. Det gør vi stadig...
Nu er det blevet et stort problem, da vi få meget lidt søvn om natten og jeg begynder at kunne se en anderledes adfærd hos vores søn.
Vi får igen og igen tilrådet at benytte skrigemetoden - og ganske enkelt lade ham ligge og gå ind til ham hver 5 min. Det kan jeg ikke acceptere!! Jeg er af den opfattelse at det er utrygt at skrige sig i søvn, og at det giver god grobund for angst og at være bange for mørket.
Findes der virkelig ikke andre metoder end at lade ham skrige?
Og bliver dette ved for evigt?
Jeg håber du kan hjælpe. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
En træt mor