Svar: Amning og udmalkning
16. oktober 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Vibeke
Det er rigtigt at man kan få det råd at springe et brystmåltid over og erstatte med flaske, for at "brystet skal fyldes". Men det er helt forkert,- for som du selv skriver, så bliver brystet ikke stimuleret og der er derfor risiko for at mælkemængden mindskes.
Jeg synes derfor det er bedst at du lægger Carl til brystet og lader ham tage det, han har lyst til og derefter tilbyder ham en flaske. Hvis han kun sutter kortvarigt, vil det være hensigtsmæssigt at du malker den mælk ud, som han skulle have taget selv. Ved at malke ud får du både stimuleret dit bryst og du får også mælk til ham, sådan at han kan få din mælk i en evt. flaske.
Det går hurtigt med at danne mælk igen. I princippet vil der altid dannes mælk, så længe barnet sutter, man kan derfor ikke "tømme" et bryst - det er en forkert betegnelse. Du skal regne med at der allerede efter en time er gendannet 40% af modermælken og efter to timer er 75% af modermælken gendannet. Du skal derfor ikke være bange for at der ikke vil være noget for Carl at få fat i, hvis han pludselig bliver sulten igen 1-2 timer efter at du har malket ud.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske