Svar: Kost og tandfrembrud
12. april 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Frederiks mor
Det er altid lidt hårdt i de perioder, hvor børn er syge og naturligt mere pylrede. Det lyder umiddelbart som om at Frederik kan have ondt for tænder, men det kan også være generel utilpashed, måske lidt mavekneb eller forkølelse som mange har i øjeblikket.
Det kan være udmærket at give lidt panodil både fordi det er med til at give en roligere søvn, men også fordi det jo naturligt fører med sig at han så også har lidt bedre appetit og bedre tager noget til sig. Har han feber? Du skal i givet fald være opmærksom på at panodil slår temperaturen ned, og dermed også kan sløve symptomerne.
Det er naturligvis vigtigt at han tager væske nok til sig. Du kan give ham vand eller lidt fortyndet juice. Du kan også give ham sødmælk eller give ham en portion A38 eller tykmælk med frugtmos. Det hjælper både på hans mave, hvis han har uro i den, det er let at spise og det sikrer ham lidt calcium, hvis han i øjeblikket ikke tager så meget erstatning. Hvis han gennem længere tid ikke tager mme og dermed fravælger dette, så er han snart så gammel at det er okay at komælksprodukter udgør en større del af hans indtag. Normalt siger man fra 9 mdr´s alderen. Du må så i givet fald give ham jerndråber ved siden af.
Hans alder har naturligt noget at sige i forhold til det at være pylret. Det hører med til at skulle adskille sig lidt fra forældrene. Det der hedder seperationsfasen. Det kan være en lidt svær periode for alle, ofte også med afbrudt søvn osv. som følge, men det er kun en periode.
Det vil være godt at du, når du går fra ham, vedbliver at tale med ham, så han kan høre at du stadig er der. På samme måde vil det være godt at du fortæller ham, hvad du gør. At du f.eks. siger "jeg går lige ud med skraldespanden". Han ved ikke hvad det betyder, men vil jo stille og roligt lære at når du siger sådan, så går du et øjeblik, han hører døren blive åbnet, hører et klonk og så er du tilbage igen.
Prøv om du kan tage ham med dig ind i de rum, hvor du er. Lad ham sidde i køkkenet, når du laver mad, lad ham være med, når du ordner vasketøj osv. I takt med at han begynder at kunne kravle rigtig omkring kan du opfordre ham til at følge med dig og kalde på ham.
Tiden arbejder for jer.
Rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske