Svar: Væske nok, 5 mdr gammel dreng
12. april 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte og Gustav
Det lyder som en plausibel forklaring at din drengs suttemønster kan hænge sammen med at han startede sit liv med sondeernæring, dom findes der jo mange børn som har fået sonde og hvor amningen alligevel fungerer fint.
Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil have lidt ekstra væske i ham, da han ud fra din beskrivelse lyder til at kunne ligge lidt i underkanten. Det er jo altid svært at vide hvor meget han reelt får, når han bliver ammet og det kan godt være mere end man fornemmer. Igen har du dog ret i at det jo ikke er længe han dier hos dig.
Hvordan er hans vandladninger - tisser han og har godt tunge bleer, virker urinen gul og koncentreret, lugter det eller er det klart som vand, når han tisser. Det kan give dig et indtryk af om han mangler væske.
Hvis du gerne vil have at han tager flaske så er det vigtigt at du bliver ved med at forsøge. Du skal være opmærksom på at sutterefleksen sidder oppe i ganen og derfor skal flaskesutten så langt ind i munden som muligt og gerne op at berøre oppe i ganen. Derudover kan det måske hjælpe hvis du kan komme til at berøre hans kinder imens du prøver at stimulere ham til at begynde at sutte.
Det vil også være en fordel at det er en anden end dig, som giver flaske, da du forbindes med amning og han derfor ikke vil acceptere flasken af dig.
Hvis han har meget svært ved kop, så kan det være en god idé at forsøge med et lille snapseglas. Det lille glas passer bedre til hans lille mund. Derudover kan du have held ved en tudkop. I princippet kan han jo godt lære at drikke af en almindelig kop, men da han har behov for ekstra væske kan du forsøge med en sådan. Du kan købe forskellige tudkopper, nogle i hård plast, andre i blødere plast (f.eks. tupperware) og andre som drypfri kopper, men det er han nok for lille til.
Du må derudover blive ved med at tilføre ekstra væske gennem grød og evt. lave grøden helt på mælk, hvis du mener han mangler mælk, altså ikke får sit mælkebehov dækket hos dig.
Håber det lykkes for jer at komme lidt videre i påskedagene, det kan være en fordel her at udnytte tiden til at støtte hinanden.
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske