Svar: Træt mor
10. april 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Du
Tak for dit lange og fyldestgørende brev. Det gør mig ondt at høre at I ikke kan få jeres forhold til at fungere. Det er hårdt, når man også står med så lille et barn.
Desværre bliver jeg jo også nødt til at sige til dig, at det kun er naturligt at din dreng også bliver mere urolig i øjeblikket. Han fornemmer jo hvor ked af det du er, han bruger dig som et spejl og derfor er det kun et sundhedstegn at han reagerer lige nu:o)
Du skal derfor naturligvis prøve at skærme ham så meget som muligt og med til det hører også at putte ham før han bliver alt for træt, som din egen sundhedsplejerske også har rådet til.
Med hensyn til amning og allergiforebyggelse så gælder dette indtil 4 mdr´s alderen. Herefter kan du godt begynde at give vælling eller modermælkserstatning, hvis du finder behov herfor. Du skal dog huske at det trods alt er lettere at amme, da du her bare lige kan lægge til, også om natten, hvor flasker skal du rense, vaske op, mælken skal i, varmes osv. Det kræver altså lidt mere. Prøv derfor at overveje, hvad du helst vil, når det drejer sig om at finde lidt overskud, som tingene er hos jer lige nu.
Der er ikke noget i vejen for at supplere din amning med vælling eller med lidt grød, når først din dreng er 4 mdr gammel og det synes jeg umiddelbart at du skal forsøge. Det er flot at han tager så godt på, men måske netop fordi han vokser så hurtigt har han behov for noget mere mættende?
Jeg tror at lidt vælling eller skemad kan hjælpe dig videre og på sigt være med til at skabe lidt mere rytme, mæthed og dermed grobund for bedre søvn hos din lille dreng. Det er også vigtigt for dig at I har en fast rytme for dagen. Derfor skal du nu forsøge at skabe lidt mere struktur og fast ritual for dagen. Det vil også hjælpe dig til bedre at kunne overskue det hele:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst (evt. flaske)
Sove formiddagslur (måske 1½-2 timer)
Frokost: grød og efterfølgende bryst
Sove middagslur (måske 2-2½ time)
Eftermiddag: Bryst (evt. flaske)
Sover kortvarigt, måske 30 minutter
Sen eftermiddag: Bryst
Aften: evt. grøntsagsmos, og efterfølgende bryst
Sen aften: evt. vælling
Nat: evt. bryst
Jeg vil foreslå dig at du i første omgang forsøger med vælling til natten. Start med 100ml og se om han kan klare dette. Hvis det går fint, og hans mave kan følge med, så kan du øge ham til 200ml, men mere bør han heller ikke få lige inden natten. Det kan give for meget uro i maven og det har jo ingen idé.
Når du begynder med skemaden, så prøv i første omgang med 4-5 tsk. og øg ham så langsomt til ½ dl. Når han kan spise ½ dl. eller mere, så kan du give skemad 2 gange dagligt, som skitseret ovenfor. Altså ½ dl. 2 gange dagligt, som du så igen langsomt øger til ca 1 dl. 2 gange dagligt. Da han ikke er så gammel er det vigtigt ikke at gå for hurtigt frem.
Det er vigtigt at vælge et tidspunkt hvor han ikke er alt for sulten og ikke er alt for mæt. Nogle gange kan det være en god idé ca 1 time efter amning. Generelt kan man sige at du skal prøve at passe det ind, så han virker oplagt og det er således ligegyldigt om det er formiddag eller frokost - det styrer du selv (se min plan), så det passer ind i jeres dagligdag. Det er en god idé at amme efter du har givet grød og mos, men du skal ikke amme efter vællingen.
Håber at dette vil hjælpe dig lidt videre. Naturligvis skal du ikke aflevere din dreng til svigerforældre som du ikke har tillid til. Han er jo også stadig så lille:o)
Knus herfra. Det skal nok gå alt sammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske