Svar: Min datter sover ikke om dagen - 3 mdr.
9. april 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Appetitspring over 14 dage, nej det duer ikke.
Du skriver at hun har behov for trøst. Tror du din datter kunne læres at tage imod en sut? Hun tager jo imod flasken, så måske kunne det hjælpe. En stofble trukket igennem sutten og have den liggende ved ansigtet, kan være med til at give ro.
Jeg tror derudover at I skal prøve generelt at skærme hende meget for stimuli. Hvis hun er en pige som er meget på og gerne vil følge med i alt, så er det vigtigt at I prøver at hindre hende lidt i dette. Begynd at se lidt mere på klokken og prøv at lægge hende til at sove, før I umiddelbart synes hun selv viser tegn til at være søvnig. Kom hende i barnevognen og kør en tur med hende mindst 1 gang dagligt, hæng en stofble op over vognen, så hun ikke kan kigge ud, men stille og roligt forsøge at samle sig og finde roen.
Hun skal have en formiddagslur og en middagslur samt en lille lur sen eftermiddag. Prøv at udnytte påskedagene til at få kørt en fast rytme ind her. Det lyder som om hun tidligere har haft to lure, nu skal I arbejde på 3 lure. Det vil sige 2 lidt længere lure formiddag og over middag og så en powernap sidst på dagen.
Overvej om der er noget I gør anderledes nu end for 14 dage siden og prøve at indføre "de gamle ritualer" igen.
I skal naturligvis også overveje om hun kan have ondt. Kan hun have ondt for tænder - nogle børn får jo tænder tidligt, selvom det er lidt usædvanligt.
Måske har hun ondt i maven. Hun spiser jo godt og tager flot på, hun lyder til at være en stor pige, dejlig pige. Måske et lunt omslag omkring maven og svøbes i dynen. Evt. lidt kogt vand på en flaske, for at se om det kan give hende lidt ro i maven.
Overvej også om du har spist noget, som kan give hende ekstra ondt i maven - chokoladeæg kunne være en synder i øjeblikket?
Hvis det fortsætter så bliver I nødt til at tage hende til lægen for at få hende vurderet. Da det er så nytilkommet kunne det jo tyde på at der var en logisk forklaring.
Jeg er ked af at jeg ikke kan give dig eet ultimative løsning, men det lyder som om I allerede gør jer mange gode overvejelser og da I selv er inde på at hun kan være overstimuleret, så tror jeg det er det I skal arbejde på at undgå i en periode.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske