Svar: Nattesøvn, 5 mdr.
2. marts 2006
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
For det første er jeg jo ikke så meget for at lægge mig ud med en kollaga og for det andet ønsker jeg ikke at skabe mere forvirring; men et eller andet sted, så tænker jeg at det jo netop er fordi din datter så stor en pige, at hun er sulten, og derfor er det da synd at forhindre hende i at få mad?!
Jeg er enig med din sundhedsplejerske i at hun ikke behøver at blive ammet hv. 2 time natten igennem. Det har ingen af jer glæde af. Men det vil være helt relevant at hun tilbydes mælk sen aften, f.eks. kl 23 og så sover til tidlig morgen (måske kl 5), hvor hun så ammes igen.
Derudover så lyder det som om det går rigtig godt med skemaden og hvis din datter nu spiser ½ dl uden problemer og hendes mave følger godt med, så synes jeg du skal tilbyde hende ½ dl mere i løbet af dagen. Det vil sige ½ dl grød og ½ dl mos dagligt. En portion formiddag og en portion aften. Derudover ammer du hende som hidtil.
Og så synes jeg også at I skal overveje om I skal forsøge med en flaske. Hvis I gerne vil at far skal kunne tage over på et tidspunkt, så kunne det godt være nu. Hun kunne således få en flaske, når hun skulle sove om aftenen af far og så blive puttet herefter af far, og så kunne du amme hende kl 23, når du selv gik i seng. Eller I kunne gøre det modsat, så hun blev ammet, når hun blev lagt til at sove og far kunne give hende en flaske kl. 23.
Jeg foreslår flaske fordi det nogle gange giver en anden ro i maven, netop til natten og fordi det således kan være med til at "brystafvænne" hende på sigt.
Tror du det er en mulighed for jer?
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske