Svar: Ammeproblemer på 8. uge
3. marts 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Sille
Først et stort tillykke med den fine dreng.
Det du beskriver lyder ganske rigtigt som en svampeinfektion. Da du dog har været i behandling og ellers ikke har symptomer på svamp, så lyder det dog som om man skal lede efter en anden forklaring, men jeg har svært ved at sige dig hvilken.
Jeg har faktisk et par gange før oplevet det du beskriver, hvor kvinderne havde så store smerter ved amning, at de sad og græd, hver gang der skulle lægges til. Der var intet at se på barnets sutteteknik, svampebehandling virkede ikke og man fandt derfor aldrig grunden.
Den ene kvinde opgav amningen, hvilket jo er en mulighed. Du skal jo kunne nyde din dreng og det er magne timer om dagen, man sidder og ammer. Så hvis det er mere lidelse end nydelse, så må man jo gøre op med sig selv om det er det værd:o)
Den anden kvinde begyndt at malke ud. Malkemaskinen stimulerer brystet mindre end barnet og hun gav så sin mælk på sutteflaske. Det endte med at blive en god løsning for dem.
Man kan sige at du her også skal overveje, hvor meget tid du vil bruge på udmalkning og amning. Det er krævende at skulle malke ud for at opretholde en mælkeproduktion, men det kunne måske aflaste dit bryst, samtidig med at din dreng jo bliver større og måske derved bedre vil kunne holde vacuum og amningen dermed kan blive ved at fungere.
Som du beskriver det, så virker det jo okay på det ene bryst og det er især på højre side at der er problemer. Derfor kunne du måske have glæde af at bibeholde amningen, altså lægge ham til venstre side fortsat og så malke ud på højre. Min tanke er at han så måske i løbet af de næste par uger vil blive så meget større at han kan spise bedre og dermed komme tilbage til højre side igen.
Der er altid den ulempe ved at give flaske at barnet kan begynde at foretrække denne fremfor brystet, da det er lettere at spise af flaske. Men hvis du følger ovenstående metode, så ville du jo kunne gøre begge dele og måske vil han acceptere dette. Det er selvfølgelig en satsning, men det er jo heller ikke til at holde ud at amme med så frygtelige smerter.
At malke ud vil på sigt sandsynligvis ikke kunne stimulere dit bryst, som han kan, men tilgengæld vil en malkemaskine måske kunne få dine vorter trukket lidt længere frem, så det på sigt vil hjælpe ham med at tage bedre fat.
Med hensyn til at lukke munden lidt bedre op, så handler det jo meget om at være hurtig og få ham hæftet på brystet lige når han gaber op. Det lyder rigtigt, som du beskriver hans sutteteknik og de ting du gør er fine. Men der skal to til at få en amning til at fungere og det er nogle gange svært. Jeg kan ikke ud fra det du skriver, sig at noget er forkert, tværtimod, og med den flotte vægtøgning han har, så dier han jo tilsyneladene rigtigt hos dig.
Jeg synes det er dejligt at du kæmper sådan for at få amningen til at fungere godt og jeg synes også du skal prøve at give udmalkning og flaske en chance. Men det er også vigtigt at du ved at man altså er en lige så god mor, selvom man ikke ammer sit barn! - Hører du hvad jeg siger?! DU er en god mor, selvom amningen ikke fungerer, som du havde håbet på. Moderfølelsen sidder ikke i brystet, men bagved i hjertet og det er netop glæden ved at have fået en lille dreng, som skal findes frem. Igen - det skal være nydelse og ikke lidelse:o)
Fortsat held og lykke. Sender dig et knus her fra Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske