Brev:
Ammeproblemer på 8. uge
3. marts 2006
Alder:
2 mdr.
Ammeproblemer på 8. uge
Kære Helen
Vi fik for 7 ½ uger siden en dejlig dreng, som siden fødslen har taget mellem 250-300g på pr. uge. Han er nu oppe på ca. 5500g og 60½ cm lang.
Min store drøm er at amme ham og jeg har virkelig kæmpet og kæmper stadig en meget sej og lang kamp. Jeg er meget tæt på at opgive, hvilket jeg vil være meget ked af!!!
Jeg startede med sår på begge vorter, da han blev født, men fik helet dem via lufttørring og ammeskaller. Han er generelt ikke god til at åbne munden op. Og jeg har virkelig prøvet at væbne mig med tålmodighed og drille ham med vorten og dryppe lidt mælk ud, men intet hjælper. Han ser dog ud til at have godt fat for det meste. Læberne ud ad og jeg kan se at han bruger kæbemusklerne helt op til ørerne. Men han får ikke så stort et stykke ind i munden og han trækker sig ofte ud på spidsen.
Min mælk løber hurtigt og jeg tror jeg har rigeligt. Han får kun et bryst pr. amning. Da han var omkring 3 uger fik jeg stærke strålende smerter i det højre bryst. Det kommer ligesom i "attacks" efter amningen og kan stå på i 3 timer. Intensiteten varierer og kommer ikke efter hver amning, men ofte sidder jeg og hulker, ikke bare græder, i de 3 timer - jeg har aldrig oplevet sådan en smerte før.
Derudover kan vorten til tider føles brændende, sviende og stikkende - ja nærmest overfølsom overfor al berøring. Disse gener er både udvendig og invendig. Nu vil du sikkert svare mig at det er svamp, men jeg har været i behandling med Brentan mundgel, som jeg smurte mine bryster med. Min læge sagde at jeg ikke behøvede at smøre ham også, da han fik Brentan når han suttede hos mig. Men denne behandling har ikke hjulpet. Hvis det var svamp, ville generne så være der hele tiden? Han har ingen symptomer på svamp og jeg kan heller ikke se noget på mit bryst.
Jeg har slet ikke de samme smerter i venstre bryst. Han tager bedre fat på dette bryst, men han åbner stadig ikke nok op, så det kan også blive ømt.
Jeg kan se at han af og til får suttet de små hvide prikker på det brune område af, men det kan vel ikke give så voldsomme smerter?
Har du nogle råd til, hvordan jeg får ham til at lukke mere op? Og hvad jeg kan gøre ved disse smerter? Jeg havde håbet at han med ugerne ville blive bedre, men jeg synes bare det bliver værre.
Han har ikke rigtig nogle rytme med amning og sovetider. Men ca. hver 2. til 3. time spiser han. De sidste par dage har han ikke ville sove om dagen, selvom han er dødtræt. Hele min dag går med at sidde og forsøge at få ham til at sove. Når det lykkedes går der 5-10 min. så vågner han igen med trætte øjne. Så forsøger jeg igen efter at have bøvset og skiftet. Men det er kun de korte ture han tager i drømme land.
Han har hyppige våde bleer og afføring flere gange om dagen, som er helt grøn.
Jeg tør ikke begynde med suttebrik, da jeg er bange for at miste mælken og dermed amningen.
Jeg håber meget på din hjælp, da jeg sidder i Moskva uden sundhedsplejerske eller anden hjælp end min dejlige mand.
Mange hilsner fra Sille