Svar: Søvn, amning, udvikling, tandbørstning
1. marts 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Christophers mor
Det er et langt og fyldestgørende brev du har sendt og jeg vil prøve at svare så kort som muligt.
Din plan for dagen lyder umiddelbart fornuftig, både hvad angår tilbuddet af måltider og søvn. Generelt kan man sige at børn omkring 9 mdr´s alderen har brug for to middagslure dagligt og de vil sammenlagt udgøre mellem 2½ og 4 timer. Det er derfor fornuftigt at du prøver at få din dreng til at sove videre, når han vågner efter kun 40 minutter.
Det kunne godt være en mulighed at du prøver at putte ham lidt før du egentlig tror det er ved at være tiden. Nogle gange kan børn godt være mere trætte end de lige umiddelbart viser og der er forskel på hvor tydelige signaler barnet sender. Derfor vil jeg foreslå dig at du prøver at putte ham 20-30 minutter før du ellers ville have gjort det.
Du ammer meget og det er naturligvis godt i forhold til at det er svært at skaffe erstatning, hvor I bor. Det er dog vigtigt at du begynder at trappe amningen ned nu. Din søn behøver ikke at blive ammet så hyppigt længere. Mælken tager unødigt meget plads og næringsindholdet i mælken er ikke længere så højt, med den alder din dreng har. Din dreng kan ud over amning få yoghurt som nu og er han tørstig kan han slukke tørsten med vand.
Han bør ikke få mere end højst 750 ml mælk incl den mængde ypghurt, ost, mælk i grød osv. han får. I alderen 9-12 mdr nedsættes mælkeindtaget til ca 500ml.
Ud fra dette vil det være fint at du ammer morgen, eftermiddag og aften, men ikke mere, da din dreng så får mælk som tager pladsen op for anden mad. Og så tænker du måske at han jo spiser - og det gør han også - men mælk ligger ikke tungt i maven og han har brug for at du prøver at skabe den fornemmelse vi også kender som voksne - nu er jeg så mæt at jeg vil ligge mig på sofaen og slå mave.
Ud over at tænke i mæthedsfornemmelse, så er det vigtigt at du sørger for at han bliver fysisk træt. Det er rigtig godt at han er begyndt at rejse sig og bruger sig selv, men det er vigtigt at du tumler med ham og lader ham kravle rundt på din krop. Hvis I har mulighed for at bade, så lad ham endelig gøre dette i løbet af dagen.
Med hensyn til maden, så synes jeg du skal give ham det I spiser. Der er ikke umiddelbar grund til at give ham særskildt mad, når han er så interesseret i jeres mad. Du skal dog sikre dig at det serveres i stykker som han kan kapere.
Jeg synes også du skal lade ham spise med ved bordet sammen med I andre. Det er vigtigt at måltiderne indtages sammen og hvis du mener at det distraherer ham for meget, så kan du godt give ham lidt med ske først, men så lade ham selv spise efterfølgende sammen med I andre.
Mælken om natten skal du ud over. Der er umiddelbart to måder. Enten en kold tyrker, hvor du lader far tage over og tilbyder vand. Ingen mor, ingen bryst. Alternativt at du tilbyder brystet kortvarrigt, men forsøger at fjerne det igen inden han får spist sig mæt, så han stille og roligt lærer at stoppe med amningen og lærer sig at finde ro på anden måde.
Det er som du er inde på en vanskelig alder, da din dreng tydeligvis er i seperationsfasen. Han græder fordi han begynder at få fornemmelse for at ud kan være væk og han har brug for at se dig for at vide at du er der. Det er dog vigtigt at fokusere på at han så netop ikke er alene, men at mor eller far er der, hvilket ikke er ensbetyndende med at brystet er der:o)
Er han dybt ulykkelig som du beskriver sker om dagen, så må han få brystet, men igen forsøger du kortvarrigt kun at trøste med brystet og ikke give mad.
Med hensyn til at være på maven, så er dette en forudsætning for netop at kravle. Det lyder dog som om han er en rimeligt robust dreng, som er godt med motorisk og derfor kan du godt prøve at lægge ham op i kravlestilling. Støt hans fødder så han ikke glider, hjælp ham med at rokke frem og tilbage. Du skal ikke forsøge at flytte hans arme eller ben i kravlemønster, det gør han selv, når han er parat.
Hjælp ham med at trille fra såvel mave til ryg til mave igen. Giv ham gerne svingture. Måske har I en gynge eller en hængekøje?
Jeg synes ikke I skal lade ham gå ved jeres hænder. Han er for lille og det er som du så fint selv beskriver alt for stor en belastning for hans arme og skuldre at blive holdt i hænderne. Han bør holdes om kroppen og kan han ikke lide det, er han alt for lille til at gå rundt. Han kan stå og hoppe på jeres skød, han kan selv trække sig op ved ting, men han skal ikke gå, før han selv begynder at gå rundt ved tingene.
En elektrisk tandbørste er fin også selvom det er en voksenbørste. Det vigtigste er at tænderne bliver børstet og netop brugen af elektrisk børste er ofte et hit hos børn:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske