Brev:
Søvn, amning, udvikling, tandbørstning
1. marts 2006
Alder:
8 mdr.
Søvn, amning, udvikling, tandbørstning
Kære netsundhedsplejerske
Jeg har nogle spørgsmål vedrørende min søn, Christopher på 8.5 måned. Jeg skal gøre opmærksom på, at vi befinder os i Nicaragua i mellem-Amerika - langt ude på landet, så når du skriver tilbage bedes du venligst have det i mente. Jeg kan ikke lige gå i Brugsen og købe et eller andet.
Mit primære spørgsmål er vedrørende søvn/amning, da min søn syntes at have udviklet nogle kedelige søvnvaner, vist desværre pga. mig og jeg vil gerne have et par gode råd til at få vendt denne udvikling.
Da min søn var 2-4 måneder sov han stort set igennem, vågnede kun en enkelt gang. I dag har han følgende søvn, spise og amme-mønster:
Han vågner for alvor mellem kl. 6 og 7. Der får han som regel tilbudt en sidste ammetår, men drikker meget lidt.
Klokken 8 får han morgenmad, det plejede at være en eller anden form for grød (havre, fuldkorn, hirse eller risgrød - alt medbragt fra DK). I øjeblikket vil han ikke røre det, så han får brød (mest rug), frugt og yoghurt - og somme tider lidt kogte grøntsager med vand til i kop.
Klokken ca. 9.30 - 10 kommer han i seng, får en tår mælk og falder i søvn ved brystet. Falder han ikke i søvn ved brystet er han gal og har meget svært ved at falde til ro. Efter 45-60 minutter vågner han, græder og er i dårligt humør, bestemt ikke klar til at komme op. Får en tår mælk og falder i søvn igen i 30 til 45 min.
Kl. 12 spiser vi frokost, rugbrød med fiskekonserves, grønt, smøreost, evt. æg eller kød samt frugt. Vand.
Kl. 13.30 - 14 er han træt igen, gnider øjnene, får mælk og sover - samme mønster som om morgenen, men sover generelt kortere og ikke altid anden gang.
kl. 16 får han et stykke brød evt. noget der minder om grahamsbrød og lidt frugt og vand.
Efter det kommer han som regel i bad. Hvis han kun har sovet ganske kort f.eks. en halv time efter frokost, så bliver han somme tider træt igen efter badet, får en tår mælk og sover igen.
Kl. 19 spiser vi aftensmad, som regel kartofler og grønt i stykker med fiskekonserves eller kød - vand igen.
Han bliver generelt altid sat til at spise ca. 15 minutter før os andre, for når vores mad (som i øvrigt ligner hans) kommer på bordet, så vil han ikke have sin egen - kun vores. Får lov til at smage vores, så længe det ikke er direkte skadeligt for ham.
Kl. ca. 19.30 - 20 får han børstet tænder, ammes i sengen og bliver lagt i seng. Falder som regel ikke i søvn ved amning, men accepterer - med kortvarig (som regel) gråd, at vi går og falder så selv i søvn.
I løbet af aftenen vågner han som regel en enkelt gang, får mælk og falder straks i søvn. Om natten vågner han 4-5 gange, græder og falder sjældent til ro, bare ved tale og berøring. Må som regel have mælk og falder så i søvn igen.
Når han bliver lagt til at sove både nat og dag, så får han en bamse, en sut og dyne eller tæppe. Han vil absolut ikke have sutten i munden, men leger somme tider med den. Han er dog mest interesseret i tæppet/dynen, som fungerer som hans "puttedyr". Det bliver hevet langt op over hovedet og
sådan falder han i søvn.
Jeg er ked af den meget afbrudte søvn, ikke så meget for min skyld, men for hans. Desuden er jeg ked af, at han konsekvent græder, når han vågner. Da han var lille sparkede han bare til mig, når han var sulten om natten, nu græder han altid. Han sover i vores seng og er klart inde i en periode, hvor han ikke er så glad for, at man går fra ham. Når han sidder og leger kan han dog acceptere det, men ikke ret gerne, når han bliver lagt i seng. Har i løbet af dagen, specielt ved 2. gang sovning forsøgt samme teknik som om aftenen (efter et modereret princip i forhold til "godnat og sov godt") - altså lade ham græde nogle minutter, gå ind til ham og berolige ham ved kærtegn og snak og gå igen. Men om dagen virker det igen.
Der hidser han sig selv så gevaldigt op, at han blot bliver mere og mere vågen og hans lille krop ryster af gråd. Det kan jeg så til sidst ikke bære, så får han bryst endnu engang, men er så som regel for vågen til at sove mere. Jeg vil gerne
have et par råd om, hvordan vi kommer ud af denne rutine med ingen søvn uden gråd.
Jeg snakkede med sundhedsplejersken om det, da jeg var hjemme i DKtil jul, men dengang var det knap så slemt og vi blev enige om at fortsætte natamningen, for det er varmere her og kan jo være tørst. Jeg har heller ikke noget imod natamningen endnu, men om 3 måneder starter jeg arbejde igen og Christopher starter institution og der skal han jo have lært at sove uden bryst inden, i hvert fald om dagen - og helst også at sove nogenlunde igennem om natten.
Endnu et spørgsmål: han er meget glad for at sidde, stå og gå. Hiver sig selv op ved vores hånd fra liggende til stående, hvor han blot bruger hånden som greb. Og er så småt begyndt at hive sig selv op fra siddende til stående. Men han hader at ligge på maven på trods af meget træning og leg med ham og han vil derfor absolut ikke rulle fra ryg til mave - bremser helt
effektivt sig selv - og har luret, at vi prøver at give hans rumpe et lille skub, så han vender rundt, når han vender om på siden efter legetøj. Lægger vi ham på maven og leger med ham, så drejer han tit meget hurtigt om på ryggen - men har lidt besvær med det endnu - og somme tider bliver han arrig inden og ligger blot og græder til vi hjælper ham rundt. Elsker derimod at sidde og leger det meste af dagen siddende. Kommer nogen gange ned på maven fordi han rækker frem efter ting. Jeg er bekymret for, at han aldrig lærer at kravle pga. denne modstand mod at ligge på maven, han er derimod begyndt at skubbe sig lidt frem på numsen.
Er der mere vi kan gøre ud over fortsat at ligge ham på maven, ae ham på ryggen og tale og lege med ham imens?
Han vil meget gerne "gå" ved vores hænder - har stadig elendig balance, men syntes det er sjovt at bevæge sig hen mod nye ting. Men må han gerne gå, mens vi bare holder ham i hænderne, han bærer sådan set sin vægt, men svinger jo noget frem og tilbage? Jeg er noget bekymret for, at vi får hevet for meget i de arme. Han er ikke så glad for, at vi holder ham under armene.
Til slut: barnet vil ABSOLUT ikke have børstet tænder med sin
babytandbørste, på trods af sang, vi børster tænder samtidig, han "børster tænder på os" osv. osv. Men han vil som regel gerne med den elektriske.
Problemer er bare, at vi ikke har nogen "bløde" børster med til den elektriske. Vi børster - så vidt muligt, morgen om aften, men altså med "voksen" børste. Kan de skade ham og i så fald, skal vi tvinge ham til at få børstet tænder - eller skal vi lade være?
Jeg ser frem til et svar fra dig.
Med venlig hilsen
Christophers mor