Svar: Tygning og opkast
2. marts 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Emils mor
Der er mange forskellelige grunde til at børn kaster op. Det mest almindlige er at de kaster op, fordi de simpelthen spiser for hurtigt og ikke har ro nok til at maden passerer fra maven ned i tarmene, andre børn kaster op fordi de spiser for meget og atter andre kaster op fordi de med en fyldt mavesæk tumler lidt for meget rundt. Og ringtig mange børn kaster også op i forbindelse med at de skal lære teknikken med at tygge maden. Og så er der naturligvis børn der kaster op fordi de er syge, har mavemundsforsnævring eller anden mere fysiologisk forklaring.
Man kalder det reflux, når noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Børn som i 1 års alderen fortsat har reflux vil man gå ind og udrede, for at finde årsagen og derefter behandle. Her taler man om gastroesophagal reflux, hvor barnet ud over at have reflux (opkastning) også vil have spisebesvær i form af svært ved at synke, fejlsynkning (hvor maden ryger i luftrøret i stedet for i spiserøret) og tendens til at spise meget langsomt.
Det er dog ofte sådan at dette så også vil påvirke barnets vægt, netop fordi banret har så svært ved at tage føde til sig.
Som du beskriver din Emil, så lyder det som om at han vil vokse fra det og det handler hos jer mere om at han endnu ikke helt har lært sig teknikken med at tygge maden, føre det tilbage i svælget og synke. Det kræver øvelse og man ser nogle gange at børn kan være en lille smule umodne i den forbindelse. De lærer det dog med tiden og det er således ikke umiddelbart problematisk.
I skela prøve at finde en balance imellem at lade ham smage jeres mad, lade ham selv spise og så fortsat tilbyde ham moset mad. Altså ikke enten eller, men både og.
Med hensyn til brød, så hjælper det nogle gange disse børn, at man ikke giver dem små hapsere, netop fordi de sætter sig fast i halsen - til gengæld kan de have glæde af brødskorper eller kvarte stykker brød. Du har dog ret i at det ikke er et must med brød og han kan godt få fibre ad anden vej. Lysten til brød kan jo komme senere. Laver du f.eks. øllebrød eller havregrød eller giver du ham rugbrødsdrys på en portion tykmælk, så tæller dette også med.
Du skal endelig ikke stresse over at han endnu ikke er igang med at tygge så meget. Prøv at servere lidt godt kogte pastaskruer for ham og bibehold så den mosede mad i en balance imellem at lade ham smage, det han har lyst til. Accepter at han er lidt senere til det, men det skal nok komme og der er ikke grundt til at forcere det eller blive unødigt nervøse, som du beskriver Emil.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske