Svar: Foretrækker frugtmos
2. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Carina
Der er en tendens til at børn ofte foretrækker frugtmos fordi det er noget sødere i smagen.
Du kan evt. gøre det at du iblander frugtmosen i grøden, så får hun lidt af den søde smag, men også grøden som er vigtig for hende. Jeg vil derfor foreslå at du forsøger med grød + lidt frugtmos et par gange om dagen og så kan du se hvordan det går med grøntsagerne om aftenen.
Du kan godt gøre smagen af grøntsagerne bedre ved at komme lidt ekstra smør ved. Mange børn elsker smørsmagen og da hun er en lille og måske lidt spinkel pige vil det være i orden.
Undgå at lave for store variationer i hendes kost, men lad hende langsomt vænne sig til en ny smag.
Det er mest hensigtsmæssigt at hun får mælkeprodukter af sødmælkstypen, da dette sikrer at hun får energi nok og ikke får formange proteiner. Det skal frem mod 9 mdr´s alderen fortsat kun være små mængder svarende til ca ½ dl. Jeg kender ikke indholdsstofferne i fromage frais.
Generelt kan man sige at produkter der er meget sukkerholdige og dermed også frugt i større mængder skal undgås. Det er mere som en dessert.
Med den alder din datter har nu må du også gerne begynde at give hende lidt brød - stadig i små mængder. Men i Frankrig har man jo så fantastisk dejligt brød, så en skorpe at tygge på en imellem er dejligt,- også for gummerne, der kan være ømme, når tænderne skal bryde frem.
Fortsat held og lykke. Håber det var en hjælp.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske