Brev:
Foretrækker frugtmos
2. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Foretrækker frugtmos
Kære Helen !
Jeg har tidligere benyttet mig af brevkassen og håber at du igen kan give mig et råd.
Jeg har en datter på 6½ måned, som er begyndt at få skemad for ca. 4 uger siden grundet for lille vægtøgning.
Fra start er det gået fint - den første uge fik hun grød om formiddagen (spiste ca. en halv skål fuld) og herefter introducerede jeg en gang mos om aftenen (et par kartofler og to spsk. gulerod/broccoli). Efter halvanden uge med 2 måltider prøvede jeg at indføre et 3. måltid - grød om eftermiddagen. Det skal tilføjes at hun hele tiden har haft lidt forstoppelse og da vi startede det 3. måltid gik det helt galt med maven. Så nu vil jeg prøve en "ny kostplan":
Grød om formiddagen, frugtmos og fromage frais (efter anbefaling af en fransk læge) og grøntsagsmos om aftenen. For at holde maven igang -1½ spsk. sveskemos om aftenen.
Ser det rimeligt ud ??
Hun har de sidste 4-5 dage fået sveskemos om aftenen og nu er sagen den, at hun er begyndt at foretrække frugtmosen (inden jeg overhovedet har fået indført "den nye kostplan"). Når jeg forsøger med grøntsagsmosen, storgræder hun og står i en flitsbue, men tager sveskemosen med stor behag. Om morgenen er hun lideledes begyndt at afvise grøden - hvad gør jeg for at få ændret dette mønster?
Det bekymrer mig meget, da hun i forvejen er en lille (men yderst aktiv) pige på 6,1 kg og gerne skulle tage på i vægt. Frugtmos bliver hun jo ikke stor og stærk af ... Hun bliver fortsat ammet 4 gange i døgnet og vil ikke have MME.
På forhånd tak for hjælpen Carina