Svar: 6 mdr gammel og vil ikke rigtig have hverken mos, bryst eller flaske
1. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Din søn er kun 6 mdr gammel og det er helt i orden at han først nu begynder at interessere sig for anden mad end bryst. Han skal også have mulighed for rolig tilvænning. Jeg synes derfor at du med god samvittighed kan forsøge med to grødmåltider om dagen, og så vente med mos til han har vænnet sig til en anden konsistens og kan finde ud af at få maden tilbage i svælget og synke.
Du må forsøge med forskellige konsistenser, fra flydende til tynd til mellem til tyk, for at finde ud af hvad han synes bedst om og bedst kan kapere lige nu. Hvis det går bedst med en tynd grød, så gør du den langsomt tykkere efterhånden som han vender sig til smagen.
Når han spiser grøden så introducerer du en grøntsagsmos. Bare et par enkelte skefulde er nok og i begyndelsen skal du ikke skifte imellem forskellige slags. Lad ham i stedet få tid til at vænne sig til en bestemt.
Købt mos er ligeså ernæringsmæssigt godt som den mos man selv laver. Du kan prøve at skifte mellem den hjemmelavede mos og den færdigkøbte og se hvad han synes bedst om.
Du kan også med fordel malke lidt modermælk ud og lave grød på det. Mælkesmagen kender han jo i forvejen.
Du kan godt forsøge med flaske. Prøv evt. at købe en anden flaskesut, der findes mange forskellige. Men hvorfor prøver du ikke med en tudkop i stedet, eller en såkaldt "drypfri" kop, som er lukket som en tudkop, men hvor mælken ikke kan komme ud uden at han sutter, som på en flaske. Han er også stor nok til at kunne drikke af en lille kop.
Jeg synes ikke det er forkert at nøde ham, du må dog ikke direkte presse ham. Det skal stadig være hyggeligt at spise, uanset om det er hos dig eller med en ske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske