Svar: Dreng 7 måneder
11. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Emils far og mor
Det er ofte sådan at børns 'piveri' under maden hænger sammen med tempoet, når de får mad. At det simpelthen går for langtsomt.
For nogle børn er det vigtigt at det går i en fast rytme,- åbne munden, ind med skeen, synke maden, åbne munden, ind med skeen, synke maden, åbne munden..... en helt fast rytme, hvor barnet kun koncentrerer sig om teknikken og ikke bliver foranlediget til at lege lidt undervejs, se ud af vinduet osv.
I skriver at I har forsøgt forskelligt tempo, men det er mit bud og det kan som sagt være vigtigt med et ret hurtigt tempo og en ret fast rytme.
Derudover så tænker jeg at Emil har nået en alder, hvor han gerne selv vil deltage. Han er måske derfor lidt frustreret over at I giver ham maden. Det kan afhjælpes ved at give ham en ske i hånden samtidig med at I giver ham mad og det kan også være en mulighed at I giver ham både lidt skemad og lidt mad i stykker. På den måde sikrer I jer at han bliver mæt nok, men samtidig at han selv kan sidde med ved bordet og prøve at spise selv med sine fingre.
Jeg tror umiddelbart ikke det har noget med stolen at gøre. Tværtimod tror jeg det er vigtigt for ham at sidde med ved bordet sammen med I andre. Han skal så tilbydes lidt af jeres mad også og på den måde igen være deltagende og ikke bare se på. Han kan godt se, hvis I spiser noget som ser anderledes ud og han vil sikkert gerne smage.
Da han er begyndt med rugbrød og det går fint, så prøv at lade ham sidde med en brødskorpe i hånden, lidt godt kogte pastaskruer og frugt og grønt i stykker. Giv ham som sagt en ske i hånden, når han får skemad (regn ikke med at han kan spise med ske før han er min. 16 mdr gammel), prøv også med en gaffel. Hjælp ham med at sætte rugbrødet fast på gaflen og lad ham selv prøve at føre det til munden.
Det er fint at bibeholde amningen. I må se hvordan det går, måske kan han stille og roligt øges til 4 måltider dagligt. Også når han begynder at spise mere selv. Det kræver mere af ham og tager derfor længere tid, så han får ikke spist så store portioner før han måske er træt. Han behøver ikke mælk af kop, når han bliver ammet så meget.
Så længe han ikke er ældre er ammetilbudet fint, men vær opmærksom på at han ikke sætter antallet af amninger op. Når han nærmer sig de 9 mdr. kan du trappe ned til 3 amninger dagligt og herefter nedtrappe til 2 amninger dagligt.
Vægt og længde er helt fint. Og det lyder bestemt ikke som om han mangler noget. Han er bare så stor nu at han har behov for selv at deltage mere.
Juniordyne kan være en rigtig god idé. Han er en stor dreng og måske kan han have glæde af den allerede nu. Mange børn får først en junior dyne i 1 års alderen, men der er jo forskel på børn og børns størrelse og det lyder sandsynligt at hans babydyne kan være ved at være for lille.
Som regel bibeholder man babydynen i barnevognen. Den passer til vognen i størrelsen og ligger fint puttet omkring barnet. Barnet sparker ikke dynen af på samme måde i barnevogn. Om natten i tremmesengen kan juniordynen derimod være god. Sengen er større, juniordynen glider ikke så nemt af om natten og den giver mere tryghed.
Om han skal sidde eller hjælpes til at kravle afhænger af hvordan han er i ryggen. Når han ligger på maven skal han svaje i ryggen og komme helt op i strakt arm. Han skal trille fra mave til ryg og ryg til mave og når han sidder skal ryggen ikke være krum. I skal altså kunne se at han har styrke i ryggen.
Det er vigtigt at I ikke stabler ham op med puder, men lader ham sidde lidt frit, så han styrker sine muskler og lærer at holde sig selv. Han kan sidde hos jer, således at I prøver at have ham siddende på jeres lår uden at han støtter sig op af jeres mave.
Mange børn skal være 8-9 mdr før de sidder, så han udvikler sig fint som han skal. Det tager tid at lære at finde balancen og støtte med hænderne.
Da jeg ikke kan se ham, kan jeg ikke sige om det er fortidligt at I sætter ham lidt mere op, det må I spørge jeres egen sundhedsplejerske om - hun kan vurdere hans styrke i ryggen. Ellers er det så meget som muligt på maven.
Det gælder også med hensyn til at kravle. Det er fra maveliggende stilling at han lærer at kravle. Hvis han ikke kan bære sin vægt i armene, så kan han ikke ligge på alle 4. Prøv at lægge ham op på alle fire og se om han overhovedet kan holde sig selv der. Kan han ikke det, så er han slet ikke parat og I skal lade ham trille omkring på gulvet.
Hvis han er begyndt at vise tegn til at komme op på alle 4 så kan I godt støtte ham i at ligge sådan. I skal ikke flytte hans arme og ben, men hjælpe ham til at vugge frem og tilbage. Altså op på alle fire, sid bag ved ham, så hans fødder støttes af jeres knæ, hold ham om livet og hjælp ham med at vugge frem og tilbage, frem og tilbage. Umiddelbart vil jeg dog tro at det er alt for tidligt. Det kommer lige pludselig, sandsynligvis om et par måneder.
Håber dette var svar nok?! Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske