Svar: Græder når han skal sove
7. januar 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Sally
Der sker meget for jeres dreng i øjeblikket. Rent aldersmæssigt er han igang med seperationsfasen, hvor han ikke forstår at I er der, selv om han ikke kan se jer og samtidig er du begyndt at arbejde og hverdagen har således ændret sig. Han har derfor en alder, som i højere grad end tidligere, kræver jeres forståelse, omsorg og nærvær.
Han har også en alder, vhor man meet nemt kan få givet ham nogle rutiner, som han holder fast ved. Han husker mere nu og han forstår rigtig meget af det talte sprog, selvom han ikke selv er i stand til at sige så meget verbalt. Tilgengæld bliver han bedre og bedre i stand til at gøre sig forståelig med mimik og fakter.
Det betyder at man på den ene side skal forsøge at opretholde en god vane, rutine, men samtidig også skal give den tryghed som barnet har behov for. Det er en meget svær balance.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at jeres dreng af en eller anden grund har en dårlig erfaring med sin seng. Han græder ulykkeligt, når han puttes der, hvorimod i klapvognen sover han uden problemer.Han har således ikke problemer med at sove eller falde i søvn - kun relateret til sengen, hvorfor det? Kan I ændre på det? Det er vigtigt for ham at sengen er et rart sted at være.
For nogle er løsningen faktisk at lade barnet sove i klapvognen indendøre i en periode, simpelthen for at få barnet til at 'glemme' sin dårlige erfaring med sengen og gøre at man så kan arbejde videre med putning i sengen. Alternativet kunne også være at han blev puttet i klapvognen eller i jeres seng og så blev flyttet ind i sin egen seng senere.
Jeg ved godt at der er delte meninger om ovenstående og at mange ikke er enig med mig i dette. Jeg tror dog det er vigtigt at man prøver at holde fast i det der giver en rolig aften for alle, både barn og forældre. Det er ikke rart for hverken barnet eller forældrene, hvis barnet skal græde sig i søvn og være helt ulykkelig hver aften. Det er ikke meningen at det skal være en kamp.
Dog, som jeg også sagde tidligere, så er det vigtigt hele tiden at holde sig for øje, hvad det er man gør og hvad konsekvensen er på længere sigt.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske