Svar: Selektiv mutisme
7. januar 2006
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede forældre
Jeg kan godt forstå jeres bekymring og jeg mener også at det skal tages alvorligt. Jeg tror jeres dreng har det, der hedder selektiv mutisme, som jeg også har valgt at kalde overskriften på jeres spørgsmål.
Børn med selektiv mutisme er ofte gode til at tale og i det hele taget gode til at bruge sproget, som I også så fint beskriver. Det er meget typisk at de taler med deres forældre og nogle gange også nogle få udvalgte andre (som hos jer børnene i børnehaven), men de taler ikke med andre. Det kan sagtens forekomme hos børn som i øvrigt fungerer helt normalt på alle andre områder.
Jeg har således hørt om dette før og mit råd til jer er at tale med børnehaven igen. Det er vigtigt at I sammen finder ud af, hvad der skal gøres ved dette og får lavet en slags 'handlingsplan'.
Der er sandsynligvis tilknyttet en børnepsykolog til børnehaven og ham/hende skal I have fat i. Jeg synes det er vigtigt at få psykologen ind i billedet fordi han/hun kender til fænomenet og vil kunne give jer nogle redskaber at arbejde videre med. Det er jo vigtigt at jeres dreng støttes på den mest hensigtsmæssige måde. Og at I som forældre, og pædagogerne i børnehaven, ved hvordan.
Jeg ønsker jer rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske