Brev:
Selektiv mutisme
7. januar 2006
Alder:
4 mdr.
Selektiv mutisme
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg har en dreng på næsten 4, som opfører sig lidt mærkeligt. Vi har været til samtale i børnehaven og de gjorde opmærksom på at de syntes det var problematisk. Jeg vil høre om det er noget du har hørt om før?
Han har faktisk altid være god til at tale. Jeg synes ikke han var ret gammel før han talte og han var og er egentlig rigtig god til at gøre sig forståeligt. Problemet er at han kun taler med os forældre. Vi har egentlig altid opfattet ham som lidt genert og det har været vigtigt for ham at vi mere eller mindre svarede for ham, når nogen snakkede til ham. Hvis vi f.eks. har haft gæster, også selvom det er mormor og morfar som han kender godt, så svarer han næsten aldrig, når de spørger ham om noget.
Det de siger i børnehaven nu er at han ikke taler med de voksne. Han taler med børnene, men taler ikke med de voksne. De kan spørge ham om noget og han svarer ikke. Han beder ikke om noget?
Det undrer os for lige så snart vi henter ham, så snakker han som et vandfald. Munden står simpelthen ikke stille på ham. Hvorfor er han sådan?
Håber du har hørt om dette før.
De bekymrede forældre