Svar: Aftenflaske eller morgenflaske - 9 mdr?
6. januar 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Majamor
Nogle børn kan uden problemer skelne imellem måltiderne, således at de acceptere at få en flaske til faste tider og andre gange at skulle undvære den. Andre børn kan slet ikke fortå hvorfor de nogle gange kan får lov og andre gange ikke og de kan blive ulykkelige, når de beder om mælk og så ikke får det og de bliver forvirret, når de så pludselig gerne må få.
Hvordan din datter er, kan jeg jo desværre ikke svare på. Men jeg synes som dig at det er rigtig lang tid at skulle undvære mælk fra tidlig aften til morgen (19-07). Det synes jeg er alt for længe.
Jeg synes derfor det må være at foretrække at give en flaske om aftenen, når I f.eks. selv går i seng og på den måde give hende mæthed nok til at kunne sove til næste morgen. Især også fordi hun er en lille pige og stadig har behov for mælken.
Ellers ser dagsrytmen fin ud. Rent aldersmæssigt kan man sige at hun måske kunne nøjes med to lure dagligt, - en formiddagslur og en lidt længere lur over middag. Det kan også være derfor at hun er begyndt at ændre rytme.
Mit råd er derfor en flaske sen aften, når I selv går i seng og tro på at hun så sover godt natten igennem, hvorfor hun så også vil kunne sove bedre og have en bedre rytme om dagen.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske