Brev:
Aftenflaske eller morgenflaske - 9 mdr?
6. januar 2006
Alder:
9 mdr.
Aftenflaske eller morgenflaske - 9 mdr?
Kære Helen
Vores datter nærmer sig de 9 mdr. Hun er en lille dame og er tilknyttet Riget pga. lille vægt - men det går meget bedre efter vi har fået styr på forstoppelsen.
Efter at vi har fået bekræftiget, at hun er sund og rask, er vi holdt op med at give hende mælk om natten. Hun var begyndt at vågne hyppigere og hyppigere og spise mindre. Eftersom hun allerede puttes kl. 18, er det en lang nat uden mælk. Hun står "normalt op kl. 7".
På en god nat sover hun nu kl. 18-04. Herefter er hendes søvn urolig og hun græder vildt, når vi giver hende sutten. Alligevel står vi ved, at hun først får morgenmad (grød) kl. 6.30.
Jeg kan mærke, at hun er dødtræt om morgenen efter at vi er begyndt at køre hele natten uden mad. Jeg tror, det vil hjælpe os alle, at hun får lov at sove lidt længere om morgenen - ved at indføre en morgenflaske, som hun kan sove videre på.
Jeg er da i tvivl om følgende:
Kan min datter godt "forstå/få til vane" at det kun er om morgenen hun får mælk, når hun kalder?
Hendes aftensmad får hun allerede kl. ca 17 - så hvad tid er det "rimeligt" hun får lov at få sin mælk om morgenen?
Er det smartere at indføre en "natflaske" inden vi går i seng? Og så ellers bare holde på at hun skal sove til kl. 7.
Efter hun står op kl. 6.30 er vores dag blevet lidt "rodet":
6.30 Står op (MEGET sulten baby)
6.45 Grød med smør og frugt. Mælk af kop
8.00 Meget træt baby vil sove (ca i en time)
10.00 Rugbrødshapsere eller grøntsager/fisk
11.00 Sove
13.00 Grød og mælk
14.00 Sove
17.00 Aftensmad
18.00 Tilbydes mælk og sove
Vi var ellers forinden kommet ind i en fin rytme, hvor morgenmad var kl. 8.00, frokost 11.30 osv - altså så spisetidspunkterne var tilpasset vores. Desuden sov hun i dagtimerne kl. 9.00 og kl. 12.30.
Hun er en pige som har brug for faste rammer - ro og regelmæssighed har været vejen frem her :-) Så derfor betyder spise og sovetider så meget for os.
Håber du har et forslag.
Tusinde tak på forhånd.
Majamor