Svar: Madlede - 10 mdr.
30. september 2003
Alder:
10 mdr.
Kære Bettina
Rigtig mange spiseproblemer kommer i 9-12 mdr´s alderen, hvor barnet kniber munden sammen, når skeen kommer. Det er et udtryk for at barnet gerne selv vil deltage og viser at det også har en mening og en vilje.
Det bedste man kan gøre at ikke at skabe problemer ud af det. Det skal stadig være hyggeligt at spise.
Min holdning er, som du har læst andre steder på siden, at man så vidt muligt lader barnet forsøge selv. Man kan ikke forvente at et barn på ti mdr kan spise med ske, men man kan godt lade barnet få en ske i hånden og guide barnet, eller lade det selv prøve imens man med en anden ske for lirket lidt ind undervejs.
En helt anden mulighed er også at prøve med noget andet morgenmad i en periode. Det at ændre vanen, at skabe lidt overraskelse, kan have en positiv effekt nogen gange.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske