Svar: Alt for meget mælk
30. september 2003
Alder:
0 mdr.
Kære Maria
Det er helt normalt at overproducere i begyndelsen og det kan nemt tage tre uger at etablere en amning, nogen gange længere tid.
Din krop producerer ekstra meget i begyndelsen for at være sikker på at der er mad nok. Der skal jo være mad nok uanset om der kommer et, to eller tre børn. Efterhånden vil kroppen regulere mælken ind, så det passer til dit barns behov.
Du må have tålmodighed og være glad for at du har så meget mælk. Hvis du producerer voldomt meget og du af en eller anden grund har mere end dit barn har behov for, så kan du vælge at malke ud og sælge det til kvindemælkscentralen, hvor det vil blive behandlet og være livsgivende for de meget fortidligfødte børn der ligger på neonatalafdeling.
Et trick er at bruge "dørklokke" princippet, hvor du trykker brystvorten ind (som når man ringer på døren). Hold vorten inde et minuts tid og se om mælken stopper. Det kan være nødvendigt at gøre det løbende under amningen.
Jeg har hørt at man kan få en opsamlingsbeholder til at ligge i BH ´en, når man ammer. Derved undgår man at den mælk, der løber ud er spildt, men kan gemmes til et senere tidspunkt.
Beholderen ligges i BH´en, på den side hvor man ikke ammer. Jeg ved ikke hvor man køber denne beholder; men hvis nogen ved det må de gerne skrive til mig, så skal jeg sende informationen videre.
Fortsat held og lykke med graviditeten og tillykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske