Svar: Brystreduktion - vil gerne prøve amning igen
29. september 2003
Alder:
0 mdr.
Kære Mette Jakobsen
Hjerteligt tillykke med graviditeten.
Med hensyn til amning og brystreduktion er det lidt kompliceret. Jeg ved at mange plastikkirurger siger at amningen efter en brystreduktion ikke er noget problem, men min erfaring siger mig desværre at det ofte volder problemer.
Jeg har ikke noget videnskabeligt bevis for min udtalelse, men det er mit indtryk at kvinder der er blevet brystreduceret ofte har svært ved at få amningen op at stå og enten helt må opgive eller må suplere amning med flaske. Enkelte kan amme fuldt, men mange kan ikke.
Det er mit indtryk at det spiller ind, hvordan operationen er blevet udført. Det har noget at sige, hvor mange udførselsgange der er blevet skåret over og det har også betydning om brystvorten har fået blodforsyning under operationen eller er blevet fjernet fuldstændig fra brystet.
Jeg siger ikke ovenstående for at gøre dig ked at det, eller fordi jeg mener at det er nytteløst at gøre forsøget. Jeg synes bestemt at det er forsøget værd og børn er også forskellige, så det der ikke kunne lade sig gøre med den første kan måske lade sig gøre med nr. 2.
Umiddelbart kan du ikke forberede brystet til amning, men hvis jeg var dig ville jeg bede om at der bliver gjort et notat i journalen om at du ønsker ekstra hjælp til at få amningen op at stå. Når du kommer på barselsgangen skal du også gøre sygeplejerskerne opmærksom på dette ønske og bede dem hjælpe dig.
Tilsidst vil jeg lige sige til dig at man kan være en lige så god mor selvom man ikke ammer sit barn. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne, men i hjertet. Hvis det lykkes for dig at amme er det kanon, men hvis det ikke lykkes, så gjorde du forsøget og så kan man ikke forlange mere.
Rigtig meget held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske