Svar: Indkøring af hjemmepasser
28. april 2025
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at det er gået så godt med at komme væk fra amningerne, og at indtaget af mad går langt bedre. Det lyder super godt, det du fortæller!
Det lyder også som om, at I har fundet en rigtig god ordning i forhold til pasning af jeres dreng. Når du starter arbejde, så overtager far barslen, men da far har brug for at være 25 timer ugentligt på et projekt, så har I en pige ansat til at tage sig af jeres dreng i disse timer. Som jeg læser dit brev, så har du de næste 2 dage til at vænne jeres dreng og den unge pige til den nye hverdag, og i næste uge er det så far og den unge pige, som tager over.
Det er helt okay, hvis I har planlægt, at far skal være hjemme i den første uge, da det naturligt kan være en støtte, - men det kan også være en udfordring. Hvis far er fysisk til stede i hverdagen, så vil jeres dreng naturligt søge sin far, hvilket kan gøre det sværere for den unge pige at passe jeres dreng. Hvis det er muligt, vil det derfor være rigtig godt, at far er "fysisk væk" i pasningstiden - enten på et hjemmekontor eller uden for hjemmet nogle timer dagligt, så jeres dreng ved, at det er den unge pige, som er den der passer på ham og hjælper ham.
I skal medtænke faste rutiner. Det er godt, hvis tingene kan gøres nogenlunde ens. At I f.eks. krammer, vinker farvel, siger nogle bestemte sætninger, når I går osv. Det vil gøre det lettere for jeres dreng at finde ud af, hvad der sker nu. Og det er på samme måde vigtigt, at den unge pige kender jeres hverdagsrutine, når det kommer til spisning, leg, putning osv. Så hun kan forsøge at gøre det nogenlunde, som I plejer at gøre det. Det er en stor fordel, at han skal passes hjemme, da omgivelserne er trygge for ham, og han kan spise, puttes, lege osv. mere eller mindre som han plejer at blive det. Det er super godt.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, om den unge pige er vant til børn og har viden om børn i denne alder, men det er vigtigt, at hun er rolig og tålmodig. Jeres dreng vil naturligt kunne blive ked af det, når mor og far pludselig er væk, og det er vigtigt, at hun kan rumme dette - at hun ikke tager det personligt. Det må du naturligvis gerne tale med hende om, så hun føler sig rolig i det. Hun må meget gerne forsøge at være fysisk nærværende, så hun sidder på gulvet med ham, opholder sig på hans niveau og hele tiden er klar til at tilbyde kontakt eller trøst, hvis han søger dette. Det er vigtigt, at hun ikke presser sig på, men forsøger at lade ham komme til hende - og så skal hun naturligvis være opmærksom på alle hans lyde og hans kropssprog. Du kan også fortælle hende, hvilke sange, I plejer at synge, hvilke lege han synes er sjovt osv. så hun kan gøre noget af dette med ham.
Jeg har på fornemmelse, at I er glade for planer :) Og hvis jeg skal lave en plan for de første to dage - som er tilvænning med dig og den unge pige, så kunne de f.eks. se således ud:
Torsdag, dag 1: Du, jeres dreng og den unge pige er sammen. Den unge pige leger aktivt med jeres dreng, hun er med, når han skal skiftes, I spiser sammen, og hun prøver at give ham lidt mad. Du viser tydeligt, at du stoler på hende og er glad for hende. Jeres dreng spejler sig i dine reaktioner, og hvis du virker rolig og tryg ved situationen, vil han også blive mere rolig og tryg. Lav små faste rutiner og samme daglige rytme allerede her, så den unge pige ved, hvordan rutinerne er og kan fortsætte disse. Hvis jeres dreng normalt bliver puttet i barnevogn, og I plejer at gå en tur, så putter du ham, som du plejer, og I kan alle tre gå en tur, når han skal sove. Lad gerne den unge pige styre barnevognen, så du går ved siden af.
Fredag, dag 2: Den unge pige tager sig af alle de små praktiske opgaver. Hun giver ham maden, hun skifter hans ble, hun prøver at putte ham til formiddags- eller middagsluren. Hvis han normalt puttes i sin barnevogn, så sørger den unge pige for dette, præcis som I gjorde det i går. Du er i jeres hjem, og jeres dreng ved, at du er der, men du holder dig i baggrunden. Du bakker naturligt op om, at den unge pige hjælper, men hvis jeres dreng bliver ked af det, så træder du til. Du må gerne sige tydeligt "Nu er det "den unge pige", der passer på dig. Jeg er lige her". Du kan evt. prøve at forlade jeres hjem i måske 30-60 minutter for at se, hvordan det går.
Og så til næste uge, hvor far starter barsel, og den unge pige skal passe i 25 timer:
Mandag og Tirsdag: Far og søn hilser på den unge pige, når hun møder ind. Far siger f.eks. "nu skal du hygge med "den unge pige". Jeg arbejder imens, vi ses senere". Det er vigtigt, at far ikke pludselig bare forsvinder, men at han markerer, at han ikke er til stede, også selvom han blot går ind på sit hjemmekontor. Han må gerne være fysisk i jeres hjem, men helst arbejde bag en lukket dør. Hvis han er hjemme, og den unge pige er i tvivl om noget, så kan hun spørge ham, hvilket kan være en tryghed, men det er den unge pige, som styrer dagen.
Hvis I oplever, at det er for hurtigt at gå frem på denne måde, så kan far være mere på banen mandag, ligesom du var, og tirsdag kan den unge pige så tage mere over.
Onsdag, torsdag og fredag: Far holder sig som udgangspunkt væk, med mindre der tydeligt er behov for ham. Det er den unge pige, som styrer dagen. Far må således gerne være hjemme, men det er den unge pige, der har ansvaret. Det er vigtigt, at far ikke skynder sig ind, hvis han kan høre, at jeres dreng klynker eller græder, men at han lige trækker tiden og ser, om ikke den unge pige finder ud af det.
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt far fremadrettet arbejder hjemmefra på sit projekt, eller om han er væk fra hjemmet. Der er dog lidt overvejelser at gør sig her:
Hvis far går meget frem og tilbage, så jeres dreng hele tiden ser far komme og gå, så kan han blive meget forvirret og ked af det. Med den alder, jeres dreng har, så har han ikke rigtig forståelse for, at man stadig kan være til stede, når man er ude af syne. Enten er man der, eller også er man ikke.
Jeres dreng bruger også voksnes nærhed som en slags tryghedsbarometer - hvis min omsorgsperson er her, så er jeg tryg. Jeres dreng har to primære omsorgspersoner, nemlig mor og far. Og nu skal han stille og roligt knytte sig til en sekundær omsorgsperson, nemlig den unge pige - hun er den person, som han lærer er der for ham, når mor og far ikke er det. Og hvis far skifter meget mellem at være nærværende og være væk, så vil jeres dreng kunne føle sig utryg, han vil klynge sig til far, og det vil være svært for ham at finde ro hos den unge pige. Og naturligt sværere for hende at trøste og hjælpe ham. Derfor er det vigtigt, at far er tydelig, når han går, ligesom det kan være en god idé, at han er væk i længere tid ad gangen, når pasningen rigtigt kører.
Når det så er sagt, så skal far jo ikke sidde spærret inde på sit kontor hele dagen, hvis han arbejder hjemmefra :) Hvis far er hjemme det meste af tiden, så vil det være naturligt, at de alle tre f.eks. spiser frokost sammen hver dag. Og det kan godt gøres på en måde, hvor det ikke forvirrer jeres dreng for meget.
Her kan I f.eks. aftale, at far kommer ud og spiser frokost på et fast tidspunkt f.eks. kl. 11.30 hver dag. Far kommer og er med ved bordet, hygger og snakker osv. Men det er stadig jeres unge pige, der sørger for mad til jeres dreng, hjælper ham med at spise osv. Og efter frokost siger far igen "tak for frokost, nu går jeg tilbage. Vi ses senere". På den måde kan jeres dreng lære, at det er helt naturligt, at far kommer og går. Samtidig med, at frokosten naturligt bliver en både hyggelig og forudsigelig begivenhed. Og efter frokost, så gør den unge pige jeres dreng klar til lur og putter ham med de rutiner, som han normalt puttes med.
I takt med at jeres dreng bliver lidt ældre, og den unge pige bliver en naturlig del af hverdagen, så vil det ikke være problematisk, at far går frem og tilbage. Jeres dreng vil stille og roligt finde ud af, hvordan hverdagen hænger sammen - at i løbet af dagen er det den unge pige, som tager sig af ham, også selvom far er i huset. Dagens rytme og de genkendelige rutiner vil gøre ham tryg, fordi han ved, hvordan det foregår. Så efter nogle uger, vil jeres dreng sandsynligvis ikke reagere på, hvis far går frem og tilbage og f.eks. siger "hej med jer!" og kommer ind i stuen. Det vil kun være hyggeligt. På samme måde kan far også skifte jeres drengs ble eller give jeres dreng en tår vand eller lignende, uden at det påvirker rollerne. Det er kun i starten, under tilvænningen, at I skal være lidt ekstra opmærksomme på at skille tingene lidt mere ad, så jeres dreng ikke bliver for forvirret.
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej. Måske er det hårdt for dig at skulle være hjemmefra hele dagen, det kan godt være svært, men det lyder som om, at I har fundet en virkelig god løsning, der kan fungere for jer alle:)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske