Svar: Nu 14 måneder og i seng på anden måde - del III
21. april 2025
Alder:
14 mdr.
Kære Far
Tak for dit brev, det er fint, at du skriver tilbage, og jeg vil meget gerne uddybe:)
Jeg kan godt fornemme, at det vil fungere bedst med en enkelt middagslur hos jer, og derfor er det naturligvis denne løsning, som I må forsøge. Hvis jeres dreng står op allerede kl. 06, så vil det naturligt være svært for ham at holde sig vågen til kl. er ca. 11.30, men hvis det kan lade sig gøre, så er det et forsøg værd. Netop for at sikre, at hans eftermiddag ikke bliver for lang. Lykkes det ikke, så må det være sådan, men måske kan det lykkes nogle dage, og gradvist vil hans indre ur naturligt indstille sig på denne rytme.
Hvor lang en middagslur tager han normalt? Det har naturligvis betydning for, hvornår han skal puttes om aftenen, og hvornår han bliver overtræt. Og hvornår er det realistisk for jer at at spise aftensmad. Vil I kunne spise aftensmad allerede kl. 16.30-17, hvis han er stået tidligt op af sin lur, eller kan det slet ikke passe ind i jeres hverdag, det er naturligvis vigtigt, at hele dagen hænger sammen for jer alle tre.... Alternativet kunne være, at I gav ham aftensmad tidligt og derefter puttede ham i seng, før I så selv satte jeg ned og spiste. Selvom det er godt, hvis hele familien spiser sammen, så er søvn og rytme også vigtigt, så måske vil det være en midlertidig løsning for jer.
En plan for dagen og aftenen, hvor målet er, at han er putteklar kl. ca. 18.00 og sover senest kl. 18.30 kunne f.eks. se således ud:
Vågner måske af sin middagslur omkring kl. ca. 13.30-14 (hvis det er realistisk). Så har han 4-5 vågne timer frem mod puttetid om aftenen, hvilket jeg tænker, vil være okay og måske passe godt til ham. Det vigtigste er, at han får en nogenlunde stabil rytme i forhold til lurens tidspunkt og varighed, da det vil påvirke hans indre ur og dermed evnen til at overgive sig til søvnen om aftenen.
Ca. 16.30-17.00: Aftenmad. Hvis I ikke kan spise aftensmad sammen lige nu, så brug evt. rester fra jeres aftensmad aftenen før, så han stadig spiser almindelig familiemad.
Ca. 17.00: Stille og roligt leg. I kan f.eks. læse i bog, bygge med klodser, lavet noget hyggeligt og roligt. Undgå vilde lege eller skæretid, da det vil stimulere ham for meget.
Ca. 17.20-17.30: Aftenrutinen starter. Han får et bad, - et kort varmt bad hjælper kroppen med at slappe af. Hvis hans hud ikke kan klare dagligt bad, så kan I hver anden dag vaske ham med en lun vaskeklud på kroppen, og smøre med olie osv. bagefter. Han får nattøj på og gøres klar til natten.
Ca. 17.45: Tilbydes f.eks. en moset banan og en kop letmælk, som et godnatmåltid. Det kan også være lidt yoghurt med havregryn, en havregrød eller et stykke rugbrød med smør/ost. Det kan faktisk også være lidt rester fra aftensmaden. Godnatmåltidet skal være med til at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han reelt er sulten.
Får derefter børstet tænder.
Ca. 18.00: Puttes til natten med amning, puttekanin og godnatsang.
Jeg vil anbefale jer, at I forsøger at mor ammer i stuen i dæmpet lys. Derefter så tager du over, og I siger godnat til mor og går ind i soveværelset med hans dyne og puttekanin.
Lyset skal være dæmpet, I kan sige godnat til et par billeder, trække gardinerne for og lignende, som signalerer, at nu er det sovetid - I behøver dog heller ikke gøre noget, du kan også blot sætte dig med ham i mørket. Det er godt, hvis du kan sætte dig på en stol og holde ham i din favn. Du skal holde ham fast i din favn, så han hjælpes til fysisk ro, og så kan han puttes i seng. Altså egentlig, som du gør nu, men hvor du sidder med ham i en stol i soveværelset og ikke går rundt med ham.
At gøre det på denne måde kan give jeres dreng en klar adskillelse mellem amning og søvn, og være med til at signalere, at amning er noget, han får hos mor, og søvn er noget, han gør i soveværelset. Det kan hjælpe ham med at bryde vanen med, at han har brug for brystet for at falde i søvn. Samtidig får du en naturlig aktiv rolle i putningen. Hvis du kan sidde med ham i din favn og holde ham der - naturligvis roligt og kærligt - så bliver det lettere for ham at overgive sig til søvnen. Med den alder, jeres dreng har, så kan han ikke selv stoppe op, når han er (over)træt, men vil løbe rundt, og han har netop brug for en voksen, som hjælper ham med at finde roen.
Når du sidder med ham, så skal han have sin dyne, nussekanin osv. og så må du gerne synge godnatsang for ham, ligesom du også kan sige små sætninger som "nu er det nat, og du skal sove", eller "far er lige her, jeg passer på dig" eller lignende. Så du med sang og din stemme hjælper ham med at overgive sig til søvnen. Og når han sover, så puttes han i sin seng. Hen af vejen kan han lære at falde i søvn uden at være i din favn hele tiden, men lige nu lyder det som om, at favnen er vigtig for, at han kan finde ro i sin lille krop.
Når han vågner om natten, så er det vigtigt, at I finder ud af, hvad det handler om. Hvis han er sulten eller tørstig, så skulle aftensmaden, amningen og godnatmåltidet meget gerne forebygge, at det handler om dette. Det kan også handle om utryghed og separationsangst, at han er overtræt på grund af alle dagens oplevelser, eller at han har en vanemæssig opvågning, fordi han plejer at vågne. Hvis han f.eks. er vant til at blive ammet, hver gang han vågner, så vil kroppen naturligt huske dette, og han vil vågne for at få brystet, fordi han er vant til det - ikke nødvendigvis fordi han har behov for mælken.
Derfor kan det være en god idé, hvis du f.eks. kan tage over nogle nætter og være den, som hjælper ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten - simpelthen for at komme væk fra vanen med at skulle have bryst. Det er vigtigt, at der ikke er tændt lys, at du putter ham med samme kærtegn, nussekanin, dyne osv. At du feks. siger "sshh, nat-nat, sove nu" eller lignende. Så du forsøger at hjælpe ham videre i søvnen på en måde som han kender fra putningen om aftenen.
Hvis han på ingen måde kan finde ind i søvnen igen, giv det f.eks. 10 minutter, så kan mor naturligvis amme ham, hvis det giver ham ro og får ham til at sove. Det er ikke meningen, at han skal blive ked af det, hvis han bliver ulykkelig og er meget brystsøgende, så skal mor tage over før. Det er her bedre, at hun ammer ham kortvarigt og får ro på, men samtidig arbejder på at afkorte amningerne mere og mere. Men, hvis han spiser godt hele dagen igennem og har fået både aftensmad og godnatmåltid og også har drukket godt med væske (vand), så burde han ikke vågne, fordi han har brug for mad. Tryghed og nærvær vil han naturligt stadig kunne have brug for:)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske